فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۰۲۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۱۷-۰۵-۱۴۰۲
کد ۹۰۲۰۵۱
انتشار: ۱۵:۲۹ - ۱۷-۰۵-۱۴۰۲

اگر دلار آمریکا ضعیف شود، چه اتفاقی می افتد؟

اگر دلار آمریکا ضعیف شود، چه اتفاقی می افتد؟
به گفته اندیشکده استرالیایی، اگر دلار آمریکا جایگاه سابق خود را به عنوان قوی ترین ارز مرجع بین المللی از دست بدهد، وارد یک چرخه معیوب تشدید کننده تورم و حتی ابرتورم خواهد شد.

در سال های گذشته موضوع روند رو به فرسایش سلطه جهانی دلار آمریکا یکی از بحث های جدی نه تنها در حوزه اقتصاد بین الملل، بلکه در زمینه مسایل راهبردی و ژئوپلتیکی بوده است.

به گزارش عصرایران، یک اندیشکده استرالیایی پیش بینی کرده روند رو به نزول موقعیت دلار آمریکا در نظام مالی جهانی، منجر به تورم بیشتر خواهد شد.

اندیشکده اقتصادی "موسسه لووی" استرالیا می‌گوید روند دلارزدایی احتمالا یک چرخه معیوب خواهد بود، زیرا تورم شدید ناشی از آن منجر به نرخ‌های بهره بالاتری می‌شود که قدرت دلار را بیش از پیش تضعیف خواهد کرد.

به گفته "مایکل روچ" محقق ارشد اندیشکده "موسسه لووی" (LOWY INSTITUTE): کاهش استفاده از دلار می‌تواند باعث افزایش تورم و حتی منجر به ابرتورم شود، که این امر می‌تواند منجر به نرخ‌های بهره بالاتر شود که بر قیمت دارایی‌ها تاثیر می‌گذارد.

به گفته این اندیشکده استرالیایی، استفاده از دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره در معرض تهدید است - و دلار آمریکا به سمت یک چرخه معیوب پیش می رود که تسلط آن بر اقتصاد جهانی را بیش از پیش از بین می برد.

اگر دلار آمریکا ضعیف شود، چه اتفاقی می افتد؟

تورم شدید ناشی از تضعیف دلار می تواند به نوبه خود منجر به افزایش نرخ‌های بهره ‌شود زیرا بانک‌های مرکزی با قیمت‌های بالا مبارزه خواهند کرد.

مایکل روچ گفت: این چشم انداز با این گمانه زنی ها تقویت می شود که کشورهای بریکس به طور بالقوه می توانند ارز رقیب دلار آمریکا را با پشتوانه طلا عرضه کنند، اگرچه چنین طرح هایی مورد مناقشه قرار گرفته اند. 

کشورهایی مانند چین، روسیه و عربستان سعودی نیز شروع به دور شدن از استفاده از دلار در تجارت جهانی کرده‌اند که می‌تواند تسلط دلار را تضعیف کند.

در همین حال، شاخص دلار آمریکا که ارزش دلار را در برابر سبدی از ارزهای دیگر می سنجد، در سال گذشته 4 درصد کاهش یافته است که نشان دهنده کاهش قدرت خرید دلار است. نرخ بهره در اقتصاد نیز در بالاترین سطح خود از سال 2001 قرار دارد، زیرا بانک مرکزی آمریکا همچنان به سیاست های کاهش تورم خود ادامه می دهد. 

روچ با اشاره به ارزهای غالب قبلی که بعدا جایگزین شدند، مانند استرلینگ بریتانیا، گفت: "روند دلارزدایی در حال رخ دادن است - اما این چیزی منحصر به فرد نیست. ناگزیر تغییری در نظم جهانی رخ خواهد داد و ممکن است حالا زمان بریکس رسیده باشد."

اما برخی از کارشناسان روند دلارزدایی را مورد مناقشه قرار داده اند و این موضوع را بیشتر بر پایه ترس می دانند تا واقعیت. 

داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد، اگرچه استفاده از دلار در معاملات جهانی و ذخایر بانک مرکزی در سال‌های اخیر کاهش یافته است، اما همچنان ارزش دلار آمریکا در مقایسه با هر ارز دیگری بیشتر است.

بر اساس داده های بانک تسویه بین المللی، دلار در آوریل 2022 حداقل یک طرف از معامله در 6.6 میلیون تراکنش بانکی را به خود اختصاص داده است؛ به این معنی که دلار همچنان در 88 درصد کل تجارت جهانی نقش دارد. 

در همین حال، بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، ذخایر دلاری 54 درصد از کل ذخایر ارزی را در سه ماهه چهارم سال 2022 به خود اختصاص داده است.

 

ارسال به دوستان
اجرای انفجارهای کنترل شده در جهرم ایران - مصر؛ آزمون آخر برای تاریخ‌سازی رایزنی عراقچی و وزیر خارجه امارات روس‌اتم: طی هفته‌های آتی، متخصصان این شرکت به نیروگاه هسته‌ای بوشهر بازمی‌گردند رکوردشکنی گرما در اروپا با حدود ۳۰۰ فوتی چرا یک عفونت ساده در برخی افراد التهاب خطرناک ایجاد می‌کند تغییر ساعت کاری ادارات البرز به دلیل بازی تیم ملی فوتبال  نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران تبادل ۱۶۰ اسیر جنگی میان روسیه و اوکراین محمدرضا باهنر: در جنگ نقل و نبات پخش نمی‌کنند/ با جنگ، حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار عقب افتادیم اطلاعیه مهم بانک ملی درباره قطعی موقت سامانه‌های کارتی  هشدار حمله موشکی در دبی صادر شد شمار کشته‌های زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ نفر رسید بقائی: ایران بیشتر از هر طرف دیگری دغدغه امنیت جمعی منطقه را دارد پزشکیان: دامنه اختیارات استانداران به گونه‌ای افزایش یافته که آنان در عمل «رییس ‌جمهور استان» محسوب می‌شوند