فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۳۹۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۹-۱۱-۱۴۰۲
کد ۹۳۹۲۵۰
انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۹-۱۱-۱۴۰۲

واریزی به کارت های بانکی بیشتر از این مبلغ، مشمول مالیات می‌شود

واریزی به کارت های بانکی بیشتر از این مبلغ، مشمول مالیات می‌شود
هم‌اکنون حساب‌هایی که در ماه ۱۰۰ تراکنش درآمدی داشته باشند و مجموع این واریزی‌ها بیش از ۳۵ میلیون تومان باشد، مشمول مالیات می‌شوند.
جزییات تازه‌تر از کارت‌های بانکی که سال ۱۴۰۳ مشمول مالیات می‌شوند، منتشر شد.
 
به گزارش خبرآنلاین، هفته گذشته بند «ج» تبصره ۶ لایحه بودجه در مجلس برای دریافت مالیات از حساب‌های غیرتجاری به تصویب رسید. بلافاصله بعد از تصویب این بند در لایحه بودجه، شایعات زیادی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد مبنی بر اینکه قرار است دولت سال آینده از حساب‌های شخصی مردم نیز مالیات دریافت کند.
 
در بند (ج) تبصره (۶) لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده است: در صورتی که جمع مبلغ و دفعات واریز به حساب‌های غیرتجاری هر شخص حقیقی در هر ماه، از جمع مبلغ و دفعات واریزی که تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود، بیشتر باشد، اثبات درآمدی نبودن تراکنش‌ها و ارائه اسناد و مدارک به‌عهده صاحب حساب است. منظور از حساب غیرتجاری، حسابی است که نزد سازمان امور مالیاتی کشور به‌عنوان حساب مرتبط با فعالیت مؤدی ثبت نشده باشد.
 
جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس در همین خصوص درباره مصوبه جنجالی مالیاتی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفته است: قرار نیست از حساب‌های شخصی، مالیاتی اخذ شود. در مجلس نیز روز شنبه این صحبت مطرح شد و آقای مهدی طغیانی، موضوع را تفسیر کردند و توضیح دادند و آقای قالیباف هم تایید کردند.
 
وی افزوده است: این موضوع در سنوات قبل هم وجود داشته و در سال‌های قبل هم بوده و تصویب شده است و اتفاق جدیدی نیست. از سوی دیگر، این موضوع، مربوط به حساب‌های تجاری و غیرتجاری است که افراد روی کار می‌کنند.
 
این نماینده مجلس متذکر شده است: ما اگر بخواهیم دقت داشته باشیم و قضاوت درستی کنیم، عین مطلب مصوبه مجلس را مطالعه کنیم، می‌بینیم خیلی دقیق نوشته شده است و مشخص است و نیاز به تفسیر ندارد.

نگران نباشید، می‌خواهیم با فرار مالیاتی مقابله کنیم

البته پیش از این در رابطه با این بخش از لایحه بودجه سال آینده، مهدی موحدی بک‌نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی نیز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تاکید کرده بود: مصوبه اخیر مجلس، قاطبه مردم را درگیر نمی‌کند و بیشتر روی تعداد واریزی‌های به حساب‌ها تمرکز دارد نه روی دریافت و پرداخت‌های‌ روزمره مردم.
 
او با بیان این‌که هدف از این مصوبه، شناسایی و جلوگیری از فرار مالیاتی است، متذکر شده بود: کسانی که با حساب‌های شخصی خود و یا اطرافیان از جمله فرزند و همسر فعالیت‌های تجاری انجام می‌دهند که به سازمان امور مالیاتی معرفی نکردند، این قبیل اقدامات که با حساب‌های شخصی است مصداق فرار مالیاتی است.
 
سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان این‌که مبلغ و تعداد واریزی ها اعلام خواهد شد، گفته بود: جمع مبلغ و تعداد واریزی که نشانگر حساب تجاری است، توسط شورای پول و اعتبار بانک مرکزی مشخص خواهد شد.

واریزی به کارت‌های بانکی بیشتر از این مبلغ، مشمول مالیات می‌شود

شاکررضا مریدی، مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌رضوی در تازه‌ترین اظهارنظر درباره مصوبه جنجالی مجلس، خبر داده است: برخلاف ادعاهای غیرواقعی مطرح‌شده، این‌طور نیست که هرکس درآمدش نسبت به سال قبل افزایش یابد، باید مالیات پرداخت کند.
 
وی درباره اخذ مالیات، گفته استد: براساس لایحه دولت برای قانون بودجه ۱۴۰۳ و مصوبه مجلس در بند «ج» تبصره ۶ این لایحه، در صورتی که جمع مبلغ و دفعات واریز به حساب‌های غیرتجاری هر شخص حقیقی در هر ماه، از جمع مبلغ و دفعات واریزی که تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود، بیشتر باشد، اثبات درآمدی‌نبودن تراکنش‌ها و ارائه اسناد و مدارک به‌ عهده صاحب حساب است.
 
مریدی به تسنیم تصریح کرده است: منظور از حساب غیرتجاری حسابی است که نزد سازمان امور مالیاتی کشور به‌عنوان حساب مرتبط با فعالیت مؤدی ثبت نشده باشد. برخی به‌اشتباه این‌طور برداشت کرده‌اند که طبق این مصوبه هرکس سال آینده میزان واریزی به کارت‌های بانکی‌اش نسبت به قبل افزایش یابد باید مالیات پرداخت کند، درصورتی‌که این برداشت کاملا غلط و خلاف مصوبه است.
 
وی عنوان کرده است: طبق همین مصوبه، «شورای پول و اعتبار مکلف است تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده» مشخص کند که حساب‌های بانکی افراد با چه مشخصاتی تجاری شناخته می‌شود. به‌عنوان نمونه، هم‌اکنون حساب‌هایی که در ماه ۱۰۰ تراکنش درآمدی داشته باشند و مجموع این واریزی‌ها بیش از ۳۵ میلیون تومان باشد، مشمول این مصوبه می‌شوند.
 
مریدی خاطرنشان کرده است: به این معنی که اگر شخصی یک حساب ۹۹ تراکنش درآمدی داشت و مجموع آن از ۳۵ میلیون تومان بیشتر باشد، شامل قانون نمی‌شود یا اگر حسابی در یک ماه ۱۰۰ تراکنش درآمدی داشت، اما مجموع واریزی‌ها ۳۴ میلیون و ۹۹۹ هزار تومان شد باز هم شامل مصوبه نمی‌شود، چرا که طبق قانون باید هر دو شرط تعداد تراکنش و مجموع درآمد در ماه توامان محقق شود.
ارسال به دوستان
captcha
قیمت جهانی طلا به 4131 دلار رسید رنو، پهپاد می سازد پوسیدگی بالای دندان‌های شیری کودکان ایرانی / هشدار اطلاعات نادرست درباره فلورایدتراپی شهادت 2 پلیس در حمله تروریستی به بمپور قیمت نفت کاهش یافت انتقاد احزاب چپ یونان به خرید سامانه پدافندی «سپر آشیل» از اسرائیل ارابه شیطان، لقب این هلی‌کوپتر جنگی است (+عکس) چرا «مرگبارترین» تصادفات در نزدیکی خانه‌مان رخ می‌دهند؟ انتقال ۱۷ زندانی ایرانی از امارات به کشور عناب فشار خون را بالا می‌برد یا پایین؟؛ روش صحیح مصرف عناب برای کنترل فشار خون تصویری از زنان افغان که برنده جایزه عکس صلح سال ۲۰۲۶ شد (+عکس) رئیس فراکسیون زنان: زنان موتور‌سوار در خلأ حمایتی بیمه گرفتارند مصرف کاهو ۱۲ هزار نفر را بیمار کرد؛ یک شیوع عجیب در آمریکا/ آیا شستن کاهو انگل را از بین می‌برد؟ قاب صمیمی ابوالفضل پورعرب و نعیمه نظام‌دوست، دو بازیگر محبوب سینما آیا با ادبیات کنونی اصلاح طلبانه می توان کاری برای ایران کرد؟