فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۶۶۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۶-۰۲-۱۴۰۳
کد ۹۶۶۴۲۵
انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۶-۰۲-۱۴۰۳

حذف گوشت از وعده غذایی بیماران سیروز کبدی مفید است

حذف گوشت از وعده غذایی بیماران سیروز کبدی مفید است
سیروز کبدی پیشرفته می‌تواند سطوح آمونیاک در خون را به سطوح خطرناکی برساند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نخوردن گوشت می‌تواند به معکوس کردن آن کمک کند.

 به نقل از هلث دی نیوز، دکتر «جاسموهان باجاج»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ویرجینیا، گفت: «دیدن اینکه حتی تغییرات کوچک در رژیم غذایی، مانند خوردن هر چند وقت یکبار یک وعده غذایی بدون گوشت، می‌تواند با کاهش سطوح مضر آمونیاک در بیماران مبتلا به سیروز، برای کبد مفید باشد.»

به گزارش مهر، همانطور که تیم تحقیقاتی توضیح داد، باکتری‌ها در روده به طور خودکار آمونیاک تولید می‌کنند زیرا به بدن در هضم غذا کمک می‌کنند. در افرادی که کبد سالمی دارند، این اندام آمونیاک را می‌گیرد و به کلیه‌ها می‌فرستد تا بی ضرر از طریق ادرار دفع شود.

با این حال، سیروز توانایی اندام برای فراوری آمونیاک را مختل می‌کند به طوری که به روشی سمی ایجاد می‌شود.

محققان خاطرنشان کردند که آمونیاک حتی می‌تواند به مغز برسد و باعث سردرگمی یا هذیان شود. این وضعیت آنسفالوپاتی کبدی نامیده می‌شود و بدون درمان می‌تواند منجر به کما و مرگ شود.

رژیم غذایی می‌تواند نقش مهمی در این فرآیندها داشته باشد، زیرا رژیم‌های غذایی غربی با فیبر کم و گوشت و کربوهیدرات بالا سطح آمونیاک تولید شده توسط روده را افزایش می‌دهند.

مطالعه جدید شامل ۳۰ بزرگسال گوشت خوار بود که برای سیروز در مرکز پزشکی ریچموند تحت درمان قرار گرفتند. از بیماران خواسته شد که یک وعده غذایی حاوی یکی از سه نوع همبرگر بخورند: یکی از مخلوط گوشت گاو، دیگری با یک جایگزین گوشت گیاهی و دیگری با دستور غذای گیاهی برگر لوبیا.

سطح پروتئین سه برگر یکسان بود: حدود ۲۰ گرم. افراد همبرگرهای خود را با چیپس سیب زمینی کم چرب و یک نان غلات کامل، بدون هیچ گونه چاشنی می‌خوردند.

چند ساعت بعد از غذا، محققان از نشانگرهای اسید آمینه خاصی در خون برای اندازه گیری سطح آمونیاک خون استفاده کردند.

تیم تحقیقاتی دریافتند بیمارانی که همبرگر گوشت مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که هر کدام از همبرگرهای گیاهی را مصرف می‌کردند، سطح آمونیاک خونی بالاتری داشتند.

باجاج اذعان کرد: «ایجاد تغییرات درازمدت رژیم غذایی و رفتاری می‌تواند بسیار سخت باشد. بیماران کبدی مبتلا به سیروز باید بدانند که ایجاد تغییرات مثبت در رژیم غذایی آنها نباید طاقت فرسا یا دشوار باشد.»

البته گروه مورد مطالعه بسیار کوچک بود، بنابراین تیم ریچموند تاکید کرد که یافته‌ها اولیه هستند. با این حال، آنها بر این باورند که انتقال یافته‌های جدید به بیماران مبتلا به سیروز و تشویق آنها به دور شدن از گوشت ضرری ندارد.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: گوشت ، کبد
ارسال به دوستان
captcha
این علائم به شما می‌گوید کمبود یُد دارید/ ۱۰ نشانه شایع کمبود ید در بدن اسرار واکنش عجیب مغز به صداهای روزمره/ چطور یک‌صدای کاملا معمولی برای مغز غیرقابل‌تحمل می‌شود معبد زیرزمینی ژاپن چگونه سیلاب را از حومه توکیو دور می‌کند؟(+عکس) مریم مومن: زاپاس عشقی نمی شوم نجات ۳ مسافر گرفتار در غار یخی چما چهارمحال و بختیاری مشاور قالیباف: سران قوا تصمیم گرفته‌اند قیمت بنزین افزایش نیابد دیدار پزشکیان با سید حسن خمینی سقاب اصفهانی: فعلا هیچگونه تصمیمی مبنی بر تغییر قیمت بنزین نداریم/ اعداد اعلامی برای گرانی بنزین واقعی نیست خروج قطار مسافربری از ریل در انگلیس ادعای تازه اسرائیل؛ طرح ترور وزیر جنگ خنثی شد حمله توپخانه‌ای عربستان به روستاهای شمال یمن باران شیشه افقی و دو غروب خورشید؛ عجیب ترین جهان های کشف شده در فضا! شرط ایتالیا برای لغو تعلیق شنگن با اسپانیا واریز تدریجی 110 همت به حساب گندم‌کاران تا 25 مردادماه توپولف Tu-16؛ بمب افکنی که از جنگ سرد تا امروز دوام آورد (+عکس)