فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۹۱۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۳۱-۰۵-۱۴۰۳
کد ۹۹۱۵۷۶
انتشار: ۱۳:۳۴ - ۳۱-۰۵-۱۴۰۳

بهترین و بدترین شیرین‌کننده‌ها را بشناسید!

بهترین و بدترین شیرین‌کننده‌ها را بشناسید!
آیا می‌دانید که شیرین‌کننده‌ها هم خوب و بد دارند و تمام خوراکی‌های شیرین در گروه محصولات غذایی ناسالم قرار نمی‌گیرند؟

اگر می‌خواهید که اطلاعات خودتان را در این زمینه افزایش بدهید، خواندن ادامه این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.  

شیرین‌کننده‌های طبیعی 

1. خرما

به گزارش سلامت، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که صبح خود را با یک خوراکی شیرین مانند چای شیرین یا قهوه شیرین یا حتی انواع کوکی‌ها و کلوچه‌های شیرین شروع کنند. اگر شما هم جزو همین گروه از افراد هستید، به شما توصیه می‌کنیم که خرما را در وعده صبحانه خودتان بگنجانید. شما می‌توانید از خرما در کنار نوشیدنی‌های گرم صبحانه استفاده کنید یا پوره خرما را به انواع نان‌ها و کلوچه‌های مخصوص صبحانه بیفزایید.

خرما در کنار قند طبیعی حاوی فیبر غذایی است. هر یک عدد خرما 2 گرم فیبر دارد و به همین دلیل هم می‌تواند با حفظ تعادل قند خون باعث پیشگیری از نوسانات قند خون در طول روز و ایجاد حس سیری طولانی‌مدت شود.

2. عسل 

آیا می‌دانید که عسل از شکر شیرین‌تر است؟ عسل درصد بالاتری از فروکتوز را در خود جای داده و به همین دلیل هم شیرینی بیشتری نسبت به شکر دارد. بنابراین، شما با افزودن حجم کمتری از عسل به چای یا قهوه می‌توانید هم شیرینی مطلوبی به‌دست بیاورید و هم کالری دریافتی نهایی را کمتر کنید.

علاوه بر این، شکر باعث افزایش سطح التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن می‌شود اما عسل چنین مشکلی را به‌وجود نمی‌آورد. ضمن این‌که عسل خاصیت ضدمیکروبی دارد و به همین دلیل هم به‌طور کلی یک شیرین‌کننده سالم‌تر نسبت به قند و شکر معمولی محسوب می‌شود. 

3. استویا 

استویا نوعی شیرین‌کننده طبیعی و بسیار کم‌کالری است که در طول 1-2 دهه گذشته طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است. استویا 200 برابر شیرین‌تر از شکر است و کالری نزدیک به صفر دارد. بنابراین، مصرف منظم استویا به‌جای قند و شکر، علاوه بر مدیریت سطح قند خون، می‌تواند در طولانی‌مدت به کنترل وزن هم کمک کند.

شیرین‌کننده‌های مضر 

1. قند و شکر

قند و شکر در گروه بدترین و ناسالم‌ترین شیرین‌کننده‌ها جای می‌گیرند که کالری زیادی دارند و علاوه بر افزایش احتمال ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های متابولیک هم می‌شوند. قند و شکر با افزایش سطح التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن می‌توانند عملکرد سیستم دفاعی بدن را هم ضعیف کنند. 

2. آسپارتام

آسپارتام نوعی شیرین‌کننده مصنوعی است که با نام شیرین‌کننده رژیمی هم شناخته می‌شود. هرچند که کالری آسپارتام تقریبا نزدیک به صفر است اما تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف مداوم آسپارتام می‌تواند سلامت روده‌ها را به خطر بیندازد و پیامدهای زیان‌باری برای سطح گلوکز خون و وضعیت انسولین داشته باشد. 

3. ساخارین

ساخارین هم نوع دیگری از شیرین‌کننده‌های مصنوعی است که حدود 300 برابر شیرین‌تر از شکر است. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که ممکن است مصرف ساخارین با ابتلا به بعضی از انواع سرطان‌ها مرتبط باشد. از این‌رو، گروهی از متخصصان توصیه می‌کنند که بهتر است به‌هیچ‌وجه از ساخارین به‌عنوان شیرین‌کننده همیشگی و روزانه استفاده نکنید. 

منبع: eatthis

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: شیرین کننده ، ناسالم
ارسال به دوستان
سفر به جهنم شیشه ای مکزیک (+تصاویر) ویدیوی جدید ترامپ خبرساز شد؛ ادعاهای تند درباره برنامه هسته ای ایران بقائی: صلح واقعی تنها با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود تغییر محسوس تخصیص ارز صنعت از شنبه/ تامین 2 میلیارد دلار در گام اول حمله پهپادی اسرائیلی به دو خودرو در جنوب لبنان مالیات ستانی از خانه های خالی/ فقط 7 میلیارد تومان در سال 1404 ادعای ترامپ درباره پیوستن بازرسان آمریکایی به آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت‌وگوی تلفنی عراقچی با وزیر خارجه عربستان آقای میثاقی برای افکار عمومی ارزش قائل باشید کتاب‌های فلسفی در کتابخانه رهبر شهید (+عکس) صادرات صنایع دفاعی و هوافضایی ترکیه به 6.7 میلیارد دلار رسید سقوط طلا به زیر ۴۰۰۰ دلار؛ پایین‌ترین سطح از آبان ۱۴۰۴ نجات یک قلاده شغال گرفتار در استخر نفتی در امیدیه ادعاهای جدید نتانیاهو: کار اسرائیل در لبنان تمام نشده است/ به ایران اجازه هسته ای شدن نمی دهم آمریکا فعالیت سفارت خود در کویت را از سر گرفت