فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۵۳۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۰۳-۰۲-۱۴۰۴
کد ۱۰۵۳۹۳۹
انتشار: ۱۳:۴۱ - ۰۳-۰۲-۱۴۰۴

یک فایده مهم پیاده‌روی سریع‌

یک فایده مهم پیاده‌روی سریع‌
بیش از یک‌سوم اثر مفید پیاده‌روی سریع‌ به کاهش کلسترول، قند و فشار خون مربوط می‌شود که احتمال اضافه‌وزن را نیز کاهش می‌دهد، یعنی همه عواملی که در کاهش خطر ابتلا به بی‌نظمی ضربان قلب موثرند.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افزایش سرعت پیاده‌روی ممکن است خطر ابتلا به بی‌نظمی‌های ضربان قلب را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، یافته‌های این پژوهش که در نشریه «قلب» (Heart) منتشر شد، نشان داد افرادی که با سرعت متوسط یا سریع راه می‌روند به‌ ترتیب ۳۵ و ۴۳ درصد کمتر در معرض ابتلا به آریتمی‌های قلبی قرار دارند.

آریتمی‌ یا بی‌نظمی‌ ضربان قلب عارضه‌هایی مانند فیبریلاسیون دهلیزی، برادی‌ کاردی (کندی غیرعادی کمتر از ۶۰ تپش در دقیقه قلب) و آریتمی‌ بطنی (ضربان بسیار سریع بطن‌های قلب) را شامل می‌شود. فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌ترین نوع این اختلال است که حدود ۶۰ میلیون نفر در سراسر جهان به آن دچارند و یکی از دلایل اصلی سکته مغزی، حملات قلبی و مرگ زودرس محسوب می‌شود.

دکتر «جیل پل»، نویسنده ارشد این تحقیق و استاد سلامت عمومی در دانشگاه گلاسگو، گفت: نکته عالی درباره پیاده‌روی این است که برای همه در دسترس است. لازم نیست هزینه عضویت در باشگاه یا خرید تجهیزات را بپردازید. فقط کافی‌ است از خانه خارج شوید و راه بروید.

در این پژوهش، داده‌های بیش از ۴۲۰ هزار نفر که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ در پروژه «زیست‌بانک انگلیس» (UK Biobank) شرکت کرده بودند، تحلیل شد. شرکت‌کنندگان بین ۴۰ تا ۶۹ سال سن داشتند و سرعت پیاده‌روی‌شان به سه دسته آهسته (کمتر از ۴.۸ کیلومتر در ساعت)، متوسط (۴.۸ تا ۶.۴ کیلومتر در ساعت) و سریع (بیش از ۶.۴ کیلومتر در ساعت) تقسیم شده بود. همچنین، ۸۲ هزار نفر از شرکت‌کنندگان از دستگاه‌های شتاب‌سنج استفاده کردند که سرعت حرکت آن‌ها را ثبت می‌کرد.

در بازه پیگیری ۱۳ ساله، ۹ درصد از شرکت‌کنندگان به آریتمی قلبی مبتلا شدند. متخصصان دریافتند که حتی پیاده‌روی روزانه فقط ۵ تا ۱۵ دقیقه با سرعت متوسط می‌تواند خطر آریتمی را به میزان چشمگیری کاهش دهد. این تاثیر در افراد زیر ۶۰ سال، زنان، افراد دچار فشار خون بالا یا چند بیماری زمینه‌ای مشهودتر بود.

پل توضیح داد: این یافته به‌ویژه در مورد زنان جالب است، چون اگرچه احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در زنان کمتر از مردان است، وقتی به این عارضه دچار می‌شوند، خطر سکته و حمله قلبی در آن‌ها بیشتر از مردان است.

با این حال، متخصصان هشدار دادند که این مطالعه بر مبنای مشاهده‌ است و نمی‌تواند رابطه علت و معلولی را اثبات کند چون ممکن است افرادی که آهسته راه می‌روند، از قبل دچار بیماری‌های تشخیص‌داده‌نشده باشند.

به گزارش ایندیپندنت، دکتر «شان هفرون» از مرکز پیشگیری از بیماری‌های قلبی دانشگاه نیویورک، ضمن اشاره به ارتباط میان فیبریلاسیون دهلیزی با بیماری قلبی، دیابت، فشار خون بالا و چاقی، گفت افرادی که سریع‌تر راه می‌روند معمولا سبک زندگی سالم‌تری دارند ـ شکم‌ کوچک‌تر، قدرت دست بیشتر و سطح کلسترول و قند پایین‌ترــ که همه این‌ها به سلامت قلب کمک می‌کنند.

به گفته پل، بیش از یک‌سوم اثر مفید پیاده‌روی سریع‌ به کاهش کلسترول، قند و فشار خون مربوط می‌شود که احتمال اضافه‌وزن را نیز کاهش می‌دهد، یعنی همه عواملی که در کاهش خطر ابتلا به بی‌نظمی ضربان قلب موثرند.

با این حال حتی تلاش‌های کوچک هم اهمیت دارند از پیاده‌روی آهسته شروع کنید و به‌مرور سرعت‌ و سلامت قلب‌ افزایش پیدا می‌کند.

ارسال به دوستان
captcha
ابراز تردید متحدان غربی و عربی آمریکا درباره نفوذ ترامپ بر اسرائیل هدف قرار گرفتن کشتی نظامی و نفتکش اوکراین در بندر اودسا توسط روسیه وزیر آموزش و پرورش: اعتبار هفت همتی صرفاً مختص مطالبات رتبه‌بندی است گزارش سی‌ان‌ان از فرار مخفیانه ترامپ با کامیون حمل غذا از ترس ایران انتصاب غلامحسین محمدی به عنوان سرپرست جدید سازمان تامین اجتماعی مراسم تشییع پیکر زنده یاد ایرج خواجه‌امیری روز جمعه برگزار می‌شود کشته شدن ۱۸ شورشی تجزیه‌طلب در انفجار بمب و عملیات امنیتی بلوچستان پاکستان درخشش هستی صدیقی و کسب مدال طلای دوضرب در قهرمانی وزنه‌برداری آسیا افزایش تولید نفت ایران به حدود ۲.۴۸ میلیون بشکه در روز بر اساس گزارش جدید اوپک متن کامل پیام احساسی لیونل مسی برای پدر فقیدش؛ تردید در ادامه فوتبال همدردی احساسی کریستیانو رونالدو با لیونل مسی پس از درگذشت پدرش افزایش قطارهای تهران مشهد همزمان با ایام ۲۸ صفر و سالروز شهادت امام رضا (ع) رهاسازی ۱۵ روزه آب سد کرج برای نجات سفره‌های زیرزمینی و اراضی کشاورزی غرب تهران مهار آتش‌سوزی مجتمع تجاری خلیج فارس قشم و نجات ۱۲ شهروند بدون تلفات درخواست معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از اوکراین برای توقف حملات به خط لوله خزر