فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۷۰۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۲-۰۴-۱۴۰۴
کد ۱۰۷۰۸۰۹
انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۲-۰۴-۱۴۰۴

چه زمانی باید بدویم و کی وزنه بزنیم؟

چه زمانی باید بدویم و کی وزنه بزنیم؟
وزنه زدن و دیدون برای افرادی که بین ۳ تا ۵ جلسه تمرین هفتگی دارند، الگوی خاصی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وزنه زدن جزء تمرینات مقاومتی، دویدن طولانی مدت جزء تمرینات استقامتی و دویدن کوتاه مدت با شدت بالا جزء تمرینات هوازی است و برای داشتن یک اندام مناسب، باید حجم عضله افزایش یابد چرا که در این صورت متابولیسم پایه افزایش می‌یابد و در نتیجه موجب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و فرد می‌تواند تناسب اندام بهتری داشته باشد.

بر اساس این مطلب که از سوی آیسان جباری، فیزیولوژیست ورزشی در پاسخ به سوال ایسنا تهیه شده، آمده است: زمان وزنه‌ زدن، دویدن طولانی مدت و دویدن کوتاه مدت با شدت بالا، شرایط خاصی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و بر اساس یک الگوی تمرینی مناسب، افراد با توجه به شرایط متفاوت خود، اقدام به وزنه زدن و دویدن در زمان مطلوب، کنند.  

با انجام تمرینات استقامتی و تمرینات هوازی، عملکرد سیستم قلبی تنفسی بهتر می‌شود و در نهایت برای اینکه بتوانیم هم دارای تناسب اندام و هم از سیستم قلبی تنفسی مطلوبی برخوردار باشیم با انجام تمرینات مدون، می‌توان به هر دو هدف مربوطه رسید اما در عین حال باید توجه داشته باشیم که شرایط سنی، جسمانی و...برای هر فرد متفاوت است و توجه به آن در ارائه برنامه تمرینی، ضروری است.

اگر قرار است طی یک روز به صورت همزمان، تمرینات مقاومتی و استقامتی یا هوازی داشته باشیم در ابتدا بهتر است وزنه بزنیم و پس از آن اقدام به دویدن طولانی مدت (تمرینات استقامتی) یا دویدن کوتاه مدت با شدت بالا (تمرین هوازی) کنیم.

نکته مهم دیگر اینکه تمرینات مقاومتی اگر در فاز هایپرتروفی (افزایش حجم عضله) انجام می‌شود، تمرینات استقامتی نباید در فاز استقامت عضلانی انجام شود چرا که سبب افزایش تداخل تمرینی، می‌شود.

بنابراین در ابتدا باید وزنه زده شود و پس از آن دویدن طولانی مدت (تمرینات استقامتی) یا دویدن کوتاه مدت با شدت بالا (تمرین هوازی) صورت گیرد چرا که تمرینات استقامتی باعث خستگی و اجرای درست حرکات در تمرینات مقاومتی با مشکل مواجه می‌شود.

اگر فرد قرار است ۳ جلسه در هفته تمرین داشته باشد، این فرد باید تمرینات مقاومتی داشته باشد یعنی وزنه بزند.

اگر فرد فرصت زمانی دارد و می‌تواند ۴ تا ۵ جلسه در هفته تمرین داشته باشد، می‌تواند ۳ تا ۴ جلسه وزنه بزند و یک جلسه پایانی را به صورت ترکیبی از وزنه زدن و دویدن طولانی مدت (تمرینات استقامتی) یا دویدن کوتاه مدت با شدت بالا (تمرین هوازی) پشت سر بگذارد و در صورتی که از نیروی جوانی برخوردار است نیز می‌تواند صرفا آن جلسه نهایی را به دویدن طولانی مدت (تمرینات استقامتی) یا دویدن کوتاه مدت با شدت بالا (تمرین هوازی) برای تقویت قلب و عروق و تنفس، اختصاص دهد.

افرادی که وزن بالایی دارند در ابتدا باید وزن خود را کنترل کنند و برای این کار بهتر است حجم عضلانی و متابولیسم پایه را افزایش دهیم که این هدف‌گذاری با وزنه زدن و تمرینات مقاومتی محقق می‌شود و پس از آن، می‌توانیم ترکیبی از تمرینات هوازی یا استقامتی به همراه تمرینات مقاومتی داشته باشیم.

برچسب ها: وزنه ، زمان ، دویدن
ارسال به دوستان
نوشیدنی معجزه‌آسایی که از معده تا مغز را آرام می‌کند + روش تهیه خانۀ اشرافی یک فرانسوی در تهران در دوران قاجار (عکس) در این روستای ایران استفاده از تلویزیون و نوشیدن چای ممنوع بوده!(+عکس) تانک جدید با برجک متفاوت و قابلیت همکاری با پهپاد(+عکس) داروهایی که موجب سفتی صبحگاهی دست‌ها می‌شوند «آلبر کامو» و راز دهان‌هایی که می‌خندند ایران شجاعانه جنگید، اما فرانسه در لحظات حساس برنده شد خنک ترین روستای یزد کجاست؟؛ ۹ جای خنک‌ و دیدنی یزد برای سفرهای تابستانی + آدرس صعود دراماتیک سوئیس و کانادا و احتمالا بوسنی ۷ کشته در ۲ تصادف در هرمزگان ادعای ترامپ: ایران امتیازهای بسیار بزرگی می دهد؛ خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد! فیزیکدانان در آستانه حل بزرگ‌ترین معمای کیهان/ شکار نیروی پنجم طبیعت پزشکیان: ایران امروز در منطقه به عنوان یک قدرت دیده می شود تهدید روبیو علیه ایران: به تعهدات عمل نکنید، ترامپ گزینه‌های زیادی دارد 3 نکته درباره سفر پزشکیان به پاکستان