فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۹۳۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۲۲-۰۶-۱۴۰۴
کد ۱۰۹۳۵۰۴
انتشار: ۰۹:۰۳ - ۲۲-۰۶-۱۴۰۴

غذاهای فوق فرآوری‌شده سلامت مردان را از سه طریق به خطر می‌اندازند

غذاهای فوق فرآوری‌شده سلامت مردان را از سه طریق به خطر می‌اندازند
غذاهای فوق فرآوری‌شده سلامت مردان را تهدید می‌کنند و می‌توانند باعث افزایش وزن، اختلال هورمونی و کاهش کیفیت اسپرم شوند.

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد غذاهای فوق فرآوری‌شده می‌توانند سلامت مردان را به شکل غیرمنتظره‌ای تهدید کنند. مصرف این غذاها نه تنها به افزایش وزن و چربی بدن منجر می‌شود، بلکه هورمون‌های طبیعی بدن را مختل می‌کنند و کیفیت اسپرم را کاهش می‌دهد.

به گزارش زومیت، پژوهشگران مسئول مطالعه از دانشگاه کپنهاگ، می‌گویند حتی وقتی کالری و مواد مغذی مصرفی ثابت باشد، فرآوری صنعتی غذاها به خودی خود می‌تواند آسیب‌رسان باشد و تأکید می‌کنند که باید مصرف این نوع غذاها محدود و جایگزین‌های سالم‌تر انتخاب شود.

پژوهش‌های پیشین ارتباط بین مصرف غذاهای فوق فرآوری‌شده و مشکلات سلامتی را نشان داده‌اند، اما مشخص نبود که این آسیب‌ها ناشی از روش تولید غذا، مواد تشکیل‌دهنده آن یا حجم بالای مصرف این نوع غذاها است.

به گزارش ساینس آلرت، در مطالعه، ۴۳ مرد بین ۲۰ تا ۳۵ سال مشارکت داشتند و دو رژیم غذایی متفاوت را با فاصله سه ماه تجربه کردند. هر دو رژیم کالری و مواد مغذی یکسان داشتند، اما در یک رژیم ۷۷ درصد کالری از غذاهای فوق فرآوری‌شده تأمین می‌شد و در رژیم دیگر ۶۶ درصد کالری از غذاهای فرآوری‌نشده و طبیعی بود.

نتایج نشان داد مردانی که رژیم مملو از غذاهای فوق‌فرآوری‌شده داشتند به طور متوسط حدود یک کیلوگرم چربی اضافه کردند و سطح ماده شیمیایی مرتبط با پلاستیک به نام cxMINP که می‌تواند در عملکرد هورمون‌های طبیعی بدن اختلال ایجاد کند، به مقدار نگران‌کننده‌ای افزایش یافت. همچنین سطح تستوسترون و هورمون محرک فولیکول که برای تولید اسپرم حیاتی است، کاهش پیدا کرد. نکته مهم این است که کیفیت اسپرم در سراسر جهان همزمان با افزایش مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده کاهش یافته و دانشمندان پیش‌تر احتمال وجود ارتباط بین این دو موضوع را مطرح کرده بودند.

محققان در مقاله خود نوشته‌اند که مصرف غذاهای فوق فرآوری‌شده بر سلامت قلب، متابولیسم و تولیدمثل تأثیر می‌گذارد و حتی باعث تجمع متفاوت مواد آلاینده در خون و مایع منی می‌شود.

غذاهای فوق‌فرآوری‌شده هم با مواد مصنوعی و غیرطبیعی و هم با روش‌های صنعتی و گسترده تولید مشخص می‌شوند. ورود این غذاها به رژیم ما باعث شده که غذاها ارزان‌تر شوند، طول عمر بیشتری داشته باشند و طعم و عطر بهتری پیدا کنند، اما شواهد نشان می‌دهد که این غذاها ما را به سمت چاقی، انواع سرطان‌ها و کاهش توانایی‌های شناختی می‌برند و برای محیط زیست هم مفید نیستند.

با وجود اینکه مطالعه‌ی اخیر نمونه‌ای کوچک را برای مدت کوتاهی مورد بررسی قرار داده است و فقط مردان را شامل می‌شود، باز هم نشان می‌دهد که مصرف زیاد غذاهای فوق فرآوری‌شده می‌تواند مشکل‌ساز باشد. نتایج حاکی از آن است که باید مصرف این نوع غذاها را محدود و جایگزین‌های سالم‌تر را انتخاب کنیم.

پژوهش در ژورنال Cell Metabolism منتشر شده است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
captcha
ظرفیت بهشت زهرا تکمیل شد؟ خاطره بازی مریم معصومی با دوچرخه قدیمی (+عکس) استایل روشن و شاداب غزاله اکرمی بازیگر نقش سوجان در برنامه درجام (+عکس) بهترین بازی های آیفون کدامند؟ استفاده ایران از یک اپلیکیشن برای ردیابی محل حضور نظامیان آمریکا فرصت یک ماه ونیمه دولت برای معرفی وزرای اطلاعات و دفاع به مجلس با اذن رهبری رسوا! منظرۀ یکی از دروازه‌های تهران در حدود 168 سال قبل افشای ابعاد جدید پرونده آقایاری؛ تبانی در تنظیم قراردادهای نفتی: پرونده ویژه ۹۰ میلیون بشکه نفت آخرین وضعیت توسعه فاز ۱۱ در دولت چهاردهم؛ نصب جکت 11A با بیش از ۷۰۰ متر شمع‌کوبی هشدار سوئیس به بانک‌ها و بیمه‌گران درباره حملات سایبری جامعه آماری کدام آزمون آزمایشی از همه بیشتر است؟ انتقاد روزنامه دولت از ۱۶ سال بلاتکلیفی گواهینامه موتور زنان؛ قانون چه می‌گوید و پلیس چه می‌کند؟ ساختمان کروی عجیبی که نازی ها آن را «غیرآلمانی» و «منحط» می دانستند (+تصاویر) زمان ثبت‌نام آزمون دکتری وزارت بهداشت اعلام شد