۱۵ آبان ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۱۴۵۹۲
تعداد نظرات: ۳۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۳-۰۳-۱۳۹۷
کد ۶۱۴۵۹۲
انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۳-۰۳-۱۳۹۷

90 دقیقه گفت و گو/ با کودکان کار چگونه رفتار می‌کنید؟

امروز در "90 دقیقه گفت و گو"در مورد کودکان کار و نحوه برخورد با آنها با هم صحبت کنیم.

عصر ایران- دیروز روز جهانی مبارزه با کار کودکان بود.«کار کودک» به معنای کاری است که برای کودکان در گروه‌های سنی معین ممنوع است. کاری است که توسط کودکان، زیر حداقل سن قانونی معین برای آن کار انجام گیرد و یا به دلیل ماهیت یا شرایط خاص، آن کار برای کودکان غیرقابل پذیرش و ممنوع است.

در ایران نیز ما شاهد کار کودکان هستیم. بسیاری از ما در خیابان‌های شهر کودکانی را دیدم که در روزهای گرم و سرد در حال کار هستند. کودکانی که گاهی با رفتار تند مردم نیز روبرو می‌شوند.

در کنار این کودکان کار در خیابان هستند، تعدادی نیز در مشاغل خانگی بدون مزد یا با مزد در خانه فرد ثالث یا کارفرما مشغول هستند.

حالا در 90 دقیقه گفت‌وگو می‌خواهیم در مورد کودکان کار و نحوه برخورد با آنها با هم گفت‌وگو کنیم.

1- با کودکان کار چگونه رفتار می‌کنید؟

2-موافق پرداخت پول به کودکان کار در خیابان‌ها هستید؟

3-برخی بر این باور هستند که به جای پول به این کودکان غذا بدهیم، با این نظر موافق هستید؟

4-چگونه می‌شود جلوی سواستفاده برخی افراد از کودکان را گرفت؟

زمان این گفت‌وگو 90 دقیقه است. از ساعت 12:00 دقیقه تا 13:30. نظرات ثبت شده بعد از این ساعت منتشر نخواهد شد.

 

 

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
United States of America
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
1
0
باید با این کودکان با لبخند برخورد کنیم و ما هم غمی نشویم به غم های آنها
صادق
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
0
من شخصا کمک نقدی بهشون نمیکنم . ولی خیلی روی نوع صحبت کردن باهاشون حساسم. سعی کردم با مهربانی همراه باشه. البته همیشه هم موفق نبودم.
ناشناس
United States of America
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
1
3
به نظرم غذا و لباس دادن بهشون کار خوبیه
محمد
Germany
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
1
5
اینها اکثرا باند هستند که توسط افراد سودجو به کار گمارده میشنوند. کمک به آنها سبب کمک به این افراد میشود چون کودکان فقط برای کار به آنها غذا و مکان خواب میگیرند و مجبورند تمام عوایدشان را به آنها بدهند.
رضا
United States of America
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
1
6
من که اصلا بهشون کمک نمی کنم نه پولی نه غذایی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
1
5
نباید کمک کرد درست مثل تبریزی ها
مهناز
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
6
شیشه را پایین بکشیم و لبخند بزنیم که دیگر ول نمی کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
5
ما به نسبت در آمدمان مالیات زیادی به دولت میدیم تا دولت این مشكلات رو بر طرف كنه ولی ظاهرا این مالیاتها در جاهایی خرج میشن كه ما نمیبینیم
ساناز
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
2
1
سخت نگیرید دوستان
حتی به خاطر اصرار احتمالی بعضی از کودکان و ازار احتمالی ما، بقیه شون و خودمون رو از حس خوب محبت بی نصیب نکنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
1
4
معمولا پول به خودشان نمي رسد و توسط رييس باند ضبط مي شود.

تغذيه خوب است.
مواد با كيفيت و كم حجم غذايي : شير پاكتي، مغز بادام زميني، آجيل، كشمش و لقمه هاي پروتئين دار...
لطفا دور چيپس و پفك و مواد مضر را خط بكشيد.


مهمترين چيزي كه بايد دريافت كنند، حس توجه و مهرباني است. بايد بفهمند كه ما با آنها هيچ دشمني نداريم و با آنها همدردي مي كنيم و كاري اگر از دستمان بر بيايد برايشان انجام مي دهيم.
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
6
من با کمک کردن کاملا مخالفم، پولش تو جیب یکی دیگه میره! اگر برای اون نفر سوم این بچه ها سودی نداشته باشن ازشون هم استفاده ابزاری نمیشه. ضمن اینکه درست هم تربیت نمیشن، روز عروسیم منو پشت چراغ قرمز دوره کردن شیشه رو دادم پایین به ده دوازده نفر پول دادم، یکیشون گوشیمو از تو ماشین برداشت و فرار کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
3
کودکی این کودکان در لابلای کار و خشونت و هراس گم شده است.
ای ن کودکان کسی را ندارند که حمایتشان کند.
اکثرا مورد آزارهای مختلف قرار م یگیرند.
غذای کافی و سالم به آنها داده نمی شود.
به نظرم دادن پول به آنها فقط وضعیت را برایشان بدتر می کند و گروههایی که آنها را به کار گمارده است، را گشتاختر می کند.
اما فرای همه اینها، اینها فقط کودک هستند درست همسن عزیردردانه های ما،
حداقل کاری که براشون می تونیم انجام بدیم دادن لقمه های کوچک از غذاهای سالم و شیره.
ناشناس
United States of America
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
4
امروز داشتم به همین موضوع فکر می کردم که بالاخره کدام نهاد متولی جمع آوری این بچه های کار است ؟گروهی به جمع آوری کارتن و پلاستیک از مخازن زباله مشغولند و گروهی پشت چراغ های راهنمایی .
البته سؤال واضح تر این است که این جمعیت کودک , تحت حمایت کدام نهادها در خیابان ها پراکنده شده اند ؟
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
3
سلام. من یه پیشنهاد خوب دارم برای اینکه بتونیم در حد توان خودمون به این بچه ها کمک کنیم. می تونیم تو داشبورد ماشین شیر پاکتی کوچک ، میوه ، لقمه ای نون وپنیر وسبزی یا بیسکوییت داشته باشیم و به این بچه ها که دچار سو تغذیه هستند با مهربانی بدهیم . چون کمک ما پولی نیست نگرانی این وجود ندارد که بزرگتری اونها رو ازشون پس بگیره. من خودم زمانی که ایران بودم همیشه این کار رو می کردم . مثلا وقتی برای نهار خودم لقمه می گرفتم ، لقمه ای هم برای بچه ها کار که می دانستم حتما با انها مواجه خواهم شد کنار می گذاشتم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
3
بابا مهلت نمیدن که خوردنی بهشون بدی و لبخند بزنی سریع شیشه رو پاک میکنن بعد میگن پول بده اگه ندی بد و بیراه میگن
من خودم پول دستم نبود بهش بدم گفت حالا که شیشتو پاک کردم پول نمیدی گفتم خب ندارم بعد گرفت شیشه رو کثیفش کرد در رفت!!
منم والا چیزی بهش نگفتم چیکارش میکردم آخه
جم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
1
2
خوب کاری است بگویید گدا پروری کنید این به ظاهر بچه ها درامدشان از ده نفر کارمند بیشتر است باور ندارید یکی از اینها را با همان زبان خوشتان به حرف بکشید یا به زور جیب هایش را بگردید تا باور داشته باشید اینها زاییده تفکر کسانی است که از روی ترحم به انها کمک میکنند وگداپروری در کشور راه می اندازند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
4
یک جامعه در هر جای دنیا که باشه حکومتش مسول رسیدگی به این موضوعاته! شما دارید عملا وظیفه دولت رو فراموش میکنید. من مالیات میدم برا همینجور مشکلات. چرا نمینویسی دولت این مردم کجاست؟؟؟؟
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
1
1
اگر این بچه ها منبع درآمد نباشن بلایی بدتر از این سرشون نمیاد؟ فروخته نمیشن به قاچاقچیان انسان؟ اعضای بدنشون به حراج گذاشته نمیشه؟
محمد علیخانی
United States of America
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
1
1
من فکر میکنم طرح سوالتون غلط هستش. یا حداقل اولویت در آن رعایت نشده. به نظر من سوال اصلی اینه که ما چطور میتونیم رفاه و آرامش را فقط برای خودمان و خانواده خودمان بخواهیم؟ بچه من ، خواهر و برادر کوچک من چه فرقی با طفل معصومایی میکنند که از صبح ت 2 شب باید سر چهارراه کودکیشان را بر سر دار زنند و التماس رهگذران را بکنند.
در نتیجه سوال اصلی بنظرم این است که چگونه بر میتابیم که کودکی کار کند و در طبقه سنی که لطیف ترین و حساس ترین هستند مورد آزار و توهین های مختلف قرار بگیرند
جعفر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
1
من چند جلد کتاب کودکانه و دفتر نقاشی و مداد رنگی و بیکسویت و شکلات تو ماشینم گذاشتم و فراخور حال کودکان کار بهشون هدیه می دم. ای بسا یک کتاب بتواند سرنوشت یک کودک را عوض کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
2
والا منت یه کارگر داشتم که تو کارواش استخدامش کرده بودم افغانی بود ولی تو ایران به دنیا اومده بود خودش میگفت از راه دستمال کشیدن روی شیشه ماشین روزی 200 هزارتومان کاسب میشه ما بچه های ایرانی سر چهار راه ها نداریم اکسرا مال کشور های دیگه هستند و بعد از پول دراوردن میرن یک کشور اروپایی یا امریکایی
محمد علیخانی
United States of America
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
0
در مورد سوال چهارم که فکر میکنم سوال مهمتری از بقیه باشد باید بگم که تحقیقات و تجربیات فعالین اجتماعی و سازمان های مدنی مثل جمعیت امام علی نشون میده این کودک آزاری و سو استفاده از کودکان درون خانواده و توسط پدر و مادر و سایر وابستگان نزدیک کودک اتفاق میوفته. پدر و مادری که معتاد هستند یا از فرهنگ غربت هستند به جای کار کردن خودشان کودکان را وادار به کار میکنند. در نتیجه مسئله اصلی بحث حضانت کودکان است. چاره برای بی کفایتی والدین این کودکان بر عهده سازمان های مثل بهزیستی و اورژانس اجتماعی که متاسفانه فقط اسم این ها رو ما میشنویم و با بی کفایتی مسئولین این سازمان ها مواجه هستیم که در عین بی عملی هستند.
البته در این راستا بخش های دیگری هم هستند که نقش خودشون رو ایفا نمیکنند و باعث ظلم به کودکان هستند مثل قوه قضاییه زمانی که باید حکم بر سلب حضانت کودکان دهد یا قوه مقننه برای بی توجهی به لایحه قانون حمایت از کودکان که سال هاست داره در مجلس خاک میخوره و برای نماینده های محترم سر سوزنی ارزش نداره وضعیت کودکانمون
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
2
متاسفانه این کودکان آموزش دیده هستند و افراد خلافکار و فاسد که باندهای اینها را هدایت میکنند، کاملا به اینها آموزش میدهند که چگونه با مردم رفتار کنند، متاسفانه یکبار پیش آمد که دوستی، با محبت با کودک کار صحبت کرد و گفت پول خورد ندارد ولی آن کودک آب دهان به روی او ریخت و اتفاقات دیگری مانند فحاشی ناموسی در صورت ندادن پول که همه توسط باند به این کودکان آموزش داده شده است. اگر میدانستیم که این پول به خود کودک و خانواده او میرسد حتما کمک میکردیم ولی وقتی پول به باندهای مافیایی میرسد که باعث ازدیاد این کودکان و جذب آنها از خانواده های بدسرپرست میشوند، بهترین راه حل کمک نکردن است.
ناشناس
United States of America
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
0
من با کمک کردن کاملا مخالفم، پولش تو جیب یکی دیگه میره! اگر برای اون نفر سوم این بچه ها سودی نداشته باشن ازشون هم استفاده ابزاری نمیشه. ضمن اینکه درست هم تربیت نمیشن، روز عروسیم منو پشت چراغ قرمز دوره کردن شیشه رو دادم پایین به ده دوازده نفر پول دادم، یکیشون گوشیمو از تو ماشین برداشت و فرار کرد
عدالت
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
2
به سرانجام کودکان کار فکر کرده اید ؟؟؟؟؟ چه به اینها کمک کنید و چه نکنید، اکثرشان متاسفانه در آینده اگر زنده بمانند، خلافکار و جنایتکار خواهند شد، چون کودکی خوبی نداشته اند و سرشار از خشم و کینه از جامعه و مردم هستند.
رضا
United States of America
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
1
0
خدا شاهده با این که خودم خیلی مشکلات وبدبختی دارم واصلا هم حال وروز خوشی ندارم ولی دلم خیلی برای این بچه ها میسوزه
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
0
سلام ضمن تشکر از راه اندازی اینگونه گفت وگوها .تنها نکته ای که در رابطه با سوال گفتگوی این هفته میتوانم بگویم اینست که چون تمام دردهاو رنجهاو مشکلات و موارداینچنینی اعم از کودکان کار- معتادان خیابانی -زنان خیابانی -کارتنخوابها - گدایان و...ریشه در نابسامانی اوضاع اقتصادی و اجتماعی دارد وتقسیم عادلانه ثروت وهمچنین مدیریت صحیح در حوزه های مختلف وجود ندارد پس میبایست کسانی مانند ما که هیچ دستی درامور مملکت نداریم با تمامی موارد منجمله کودکان کار به شیوه بسیار انسانی وهوشمندانه و درحد توان برخورد کنیم . بهترین کاراستفاده از خرد جمعی افراد خیر و کاردان در هر منطقه ازشهر وشهرستان و تمرکز وجوه نقدی و؛یر نقدی و بوجود آوردن تشکلهای مردمی و مدیریت این نهادهای مردمی برای ریشه کنی این معضل است .
ناشناس
United States of America
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
2
قابل توجه دوستان مهربانتر از مادر.....: بعینه دیدم که پشت چراغ قرمز یکی از همین فرشتگان کوچک خودش را به ایینه اتوموبیلی زد و روی زمین دراز کشید و......بقیه را میتوانید حدس بزنید. خوشبختانه چراغ زود سبز شد و راننده نجات یافت. محل حادثه بالاتر از فلکه سوم تهرانپارس.
مهسا
United States of America
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
2
خوبه ، کودکان کار کم غصه داشتند حالا محبت الکی هم بهش اضافه می شه. بهش بخندی و اون باز تو سرما سگ لرز بزنه که فایده ای نداره. چرا چارتا مقاله نمی نویسی که شهرداری و بهزیستی کمی پیگیرتر باشند.
l[dn
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
3
حداقل در شهر تهران این به اصطلاح کودکان کار آسایش را از مردم سلب کرده اند. مردم و خانواده ها پشت هیچ چراغ قرمزی نیست که از دست این افراد آرامش داشته باشند و بایستی مدام در حال جنگ و جدل برای جلوگیری از کثیف کردن شیشه ها و یا کوبیدن به شیشه ماشین و زل زدن به زن و بچه شان باشند. حال انتظار لبخند هم دارید؟! عجبا!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
0
به امید روزی که هیچ کودکی درگیر کار نباشه
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
0
سخت نگیریم واقعا به این کودکان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
0
به این کودکان کمک کنیم