۰۷ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ آذر ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۳۴۲۶۱
تعداد نظرات: ۷۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۱-۰۷-۱۳۹۷
کد ۶۳۴۲۶۱
انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۱-۰۷-۱۳۹۷

90 دقیقه گفت‌وگو/ آیا در بازار ارز نقش داشته و خرید و فروش ارز کرده‌اید؟چرا؟/ نظرتان درباره کسانی که دلار خریده و در خانه های‌شان نگهداری می کنند چیست؟

می‌خواهیم در 90 دقیقه گفت‌وگوی امروز در مورد بازار دلار و پایین قیمت آن با هم صحبت کنیم.

عصر ایران- دلار بعد از بالا رفتن دوباره پایین آمد و دوباره بازار ارز در ایران را داغ کرد. بسیاری از کسانی که در روزهای اخیر دلار خریده بودند، دیروز سعی کردند دلارهایشان را بفروشند.

حالا می‌خواهیم در 90 دقیقه گفت‌وگوی امروز در مورد بازار دلار و پایین قیمت آن با هم صحبت کنیم.

90 دقیقه گفت‌وگو/ آیا خودتان در بازار ارز نقش داشته و خرید و فروش ارز کرده‌اید؟ و چرا؟/ نظرتان درباره کسانی که دلار خریده و در خانه هایشان نگهداری می کنند چیست؟

1-نظرتان درباره تحولات اخیر بازار ارز چیست؟

2-به نظر شما در حالی که برآیند واقعیت ها و فرمول های اقتصادی قیمت دلار در ایران حدود 8000 تومان است، چرا در مدت زمان کوتاهی و به طور ناگهانی و غیرمعمول ، قیمت دلار به بالای 19 هزار تومان رسید و چرا بعد از مدتی سقوط کرد؟ به نظرتان افزایش قیمت دلار تا چه اندازه منطقی است و تا چه مقدار تحت تاثیر جوسازی های روانی است؟ فکر می کنید چه ارتباطی بین برخی کانال هایی که سعی مدام قیمت های جدید و بالا برای ارز اعلام می کنند و دلالان وجود دارد؟

3-آیا خودتان در این بازار نقش داشته و خرید و فروش ارز کرده اید؟ و چرا؟

4-نظرتان درباره کسانی که دلار خریده و در خانه هایشان نگهداری می کنند چیست؟ آیا آنان را هم به سهم خود در گران تر شدن ارز و به تبع آن، کالای مورد احتیاج جامعه مقصر می دانید؟ و دیدگاه تان درباره ضرر هنگفتی که اخیرا متحمل شدند؟

5-فکر می کنید بهترین روش برای حفظ همزمان ارزش دارایی های شخصی و منافع عمومی چیست؟ و چقدر خود را برای اصلاح رفتارهای اقتصادی اطرافیان تان مسوول می دانید؟

 

زمان این گفت‌وگو 90 دقیقه است. از ساعت 12:00  تا 13:30. نظرات ثبت شده بعد از این ساعت منتشر نخواهد شد.

برچسب ها: 90 دقیقه گفت و گو ، ارز
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۷۹
در انتظار بررسی: ۳۱
غیر قابل انتشار: ۷
مصطفی
United States of America
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
12
نه و خوشحالم برای کسانی که خریدند و الان دارند می فروشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
اگر صبر کنن تا چند روز دیگه دلار به مرز 18 تومن برمی گرده.
یزدان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
4
20
به جای اینکه از مردم گله کنیم چرا ارز خریده و در خانه نگه میدارند، از دولت گله کنیم که چرا با دنیا تعامل درستی برقرار نمیکند و مردم را مجبور به حفظ ارزش مال خود میکند
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
اگر دولت درست عمل نکرد، پس ما می تونیم گوشت تن همدیگرو بخوریم!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
الان هم دارن گوشت هم رو ميخورن انگار تو جامعه نيستي
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
11
من تنها نظاره گر بودم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
3
13
به نظر من بالا و پايين شدن نرخ ارز دست خود دولت هست
و خودشون مردم رو تحريك كردن براي هجوم به خريد ارز كردن
دلار رو تا ١٩ هزار تومن به مردم بفروشن و بعد ٨ هزار تومن ازشون پس بگيرن .. پس چرا ديروز فقط دلار رو از مردم ميخريدن هيچكس نتونست دلار ٨٠٠٠ تومني بگيره.
البته من اخبار هجوم مردم براي فروش رو هم از رسانه ها باور نميكنم.
و در كل با احتكار مخالف هستم اما وقتي شرايط جامعه اصلا ثبات نداره بايد به مردم حق داد بخوان از دارايي شون محافظت كنند
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
محافظت از دارائی فرق می کنه با برهم زدن نظم به امید سودهای نجومی
خويي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
14
فرض بفرماييد شما مقداري سپرده در نزد بانكها داريد وسودي به ان تعلق ميگيرد با اين تورم وكاهش ارزش پول ملي سپرده شما چقدر ارزشش پايين امده است مردم وقتي ميبنند كارخانه هاي خودرو ساز دولتي احتكار ميكنند تا گران بفروشند مجبورند تا راهي براي جبران زيان خود پيدا كنند غافل از اينكه در دامي بزرگتر افتاده اند
حامد حیدری
Germany
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
10
من باد این که پول داشتم و تود بانک سپرده روز شمار کرده بودم ولی دلار و سکه نخریدم چون فکر می کردم این کار درست نیست و باعث بی ارزش شدن سرمایه ملی و گران شدن اجناس میشه خیلی ها فکر کردن سود می کنن ولی در کل ذره ذره باعث افت ارزش پول ملی و کمک به گرانتر شدن اجناس کردن
سعید
Netherlands
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
8
عمده مردمی که دلار خریدند دیدگاهشون این بود جلوی کج ارزش شدن‌پولشون رو بگیرن.ما از بچگی بهمون منافع جمعی رو اصن یاد ندادن.وقتی کسی میره کلی دلار میخره و جنس گرون‌میشه به اونی که از نظر مالی ضعیف تره اصن فکر نمیکنن.چرا؟ما مردم میتونیم جلوی هر اتفاق منفی که میفته بگیریم چه از طرف عوامل خارجی باشه چه داخلی.پس بیایم یاد بگیریم قبل حمله کردن به صرافیا و طلافروشیا و یا هرجای دیگه به عواقب کارمون هم فکر کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
8
1- اگر دلار را هم یک نوع دارایی یا کالا در نظر بگیریم، هجوم مردم به خرید اون باعث افزایش قیمتش شده ولی مشکل اینجاست که افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت سایر کالاها شده.
2- به نظرم قبل از اینکه تحریم در افزایش قیمت‌ها اثرگذار باشه حرص و ولع بعضی افراد برای کسب سود باد آورده باعث این افزایش شده‌است.
3- اقدام این افراد باعث فقیرتر شدن بخش عمده‌ای از جامعه شد. در حقیقت این افراد سود را در تحمیل ضرر به بقیه افراد جامعه به دست آوردند. بنابراین کاملا مقصر هستند.
4- خیلی ها توجیه میکنند که ما برای حفظ قدرت خرید خود اقدام به خرید دلار کردیم. این در حالیه که حتی 2 روز هم دلار را پیش خودشان نگه داشتند به محض اینکه قیمت پایین امد شروع به فروختن کنند. علاوه بر این از یک طرف به خیال خود قدرت خرید خود را حفظ کرده اند ولی از طرف دیگر رب 4500 تومانی را باید 18000 تومان بخرند. در واقع هزینه‌های جاری جامعه به شدت رشد کرده و اثرات حفظ قدرت خرید را کاملا از بین برده‌است.
5- اقدام این افراد باعث شد که بیشتر خانواده‌ها علاوه بر نگرانی از هزینه‌های درمان، مسکن و سایر مشکلات، اظطراب شیوع قحطی را نیز تحمل کنند.
6- خیلی ها دولت را مقصر می‌دانند. منم هم قبول دارم. ولی وقتی خودمان به خودمان رحم نمی‌کنیم انتظار داریم دولت به ما رحم کنه؟
اسماعیل
United States of America
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
8
هر چیزی یه کاربردی داره و ارز و دلار برای خرید و فروش کالا وخدمات برون مرزی است نه برای کاغذبازی و انبار کردن. به نظرم افرادی که با هدف کسب سود بیشتر و حفظ دارایی اقدام به خرید و فروش دلار می کنند و با این کارشون ثبات مالی کشور و مردم رو به هم میزنن به مانند موریانه ای هستند که به جان پایه های میز اقتصاد و سفره مردم افتادن و باید با آنها برخورد شود. این افراد مصداق بارز خودکامگی و ترجیح منافع فردی بر منافع گروهی هستن که باعث خرابی کشور و عقب گرد یک ملت میشن.
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
5
10
بله من خودم خریدم و الان هم دلار دارم و هم یورو.و معتقدم به مردمی که وارد این فضا شدند نمی شود ایرادی گرفت.
دلیل اصلی رشد بالای قیمت دلار اقتصادی نیست و بلکه به دلیل بی اعتمادی شدید اکثریت مردم به گروه های حاکمیتی است.
قیمت واقعی دلار در ایران در حدود 12 تومان در غیاب تحریم ها است وبا اثردادن تحریم ها قیمت دلار چیزی در حدود 13 الی 14 تومان است ولی قیمت های بالاتر دلار به خاطر بی اعتمادی است.
من معتقدم تا زمانی که بساط خودی و غیر خودی در کشورمان جمع نشود، تا زمانی که مفهوم وحدت به درستی در کشورمان تبیین نشود و برای داشتن وحدت در کشور تلاش نشود این بی اعتمادی ها از بین خواهد رفت.
حال به تمامی مسئولان کشور پیشنهاد میکنم که برای کاهش قیمت دلار دنبال راهکارهای پولی و اقتصادی نباشید بلکه بر روی ایجاد تغییرات اساسی در کشور در راستای ایجاد اعتماد و وحدت تلاش کنید.
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
استدلال شما اینه
"دارائیم داشت ضعیف می شد، با هر اقدامی حق دارم ازش محافظت کنم"
پاسخ ما این دو مورده
1- "دارائیتون ضعیف می شه، حق دارید ازش محافظت کنید، ولی نه با هر اقدامی". نه با ضربه زدن به افراد دیگه اجتماع. با این استدلال شما دزدی هم معتبر میشه. دزد هم میگه شرایطم بد بود، باید خودمو نجات می دادم
2- با اینکارتون تصور می کنید که از دارائیتون محافظت کردید. شما فقط باعث شدید با شدید تر شدن تورم، کمی به فقیر شدنتون تاخیر بدید. رب 4500 تومنی رو کردید 18000 تومن، که اگر نمی کردید نهایت می شد 10000 تومن. پس این محافظت نبود، ضربه به همه از جمله خودتون بود
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
مورد آخر اینکه اعتماد به خودی خود به وجود نمیاد. اعتماد زمانی به وجود میاد که من دلار نمی خرم، شما هم نخری. تا زمانی که شما ها به خودتون حق می دید اینکار رو بکنید، چطوری قراره اعتماد به وجود بیاد!!!!
مش ممد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
3
6
به نظر بنده مقصر اصلی دولت فخیمه میباشد .مردم به خاطر عدم اطمینان به دولت مجبور شدن دلار بخرن تا ارزش دارائیشان پایین نیاید .متاسفانه دولت همیشه به مردم دروغ گفته و الان هم داره دروغ میگه قیمت دلار تا حدودی پایین آمده نه اونقدر که دولت عزیز میگه.ای کاش اون ارزشی که مردم به آقای روحانی در موقع انتخابات دادن او هم به مردم میداد واین همه دروغ تحویل مردم نمیداد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
7
نه .. من از سر این گرونیا زندگیم نابود شد و کاش ارز میخریدم .. دیگه هیچ ندارم داشته هام رو دارم خرج میکنم دیگه انگیزه ای برای کار ندارم از بعد از عید یه آدم افسرده شدم . کلا هم حس میکنم بدنم بیمار شده میخوام از یکی انتقام بگیرم ولی بازم حال ندارم . خدا باعث و بانیشو نابود کنه . با ۸ سال درس خوندن این همه تخصص فک میکنم اون کسی که میدونسته یا کسی که نشسته یه اداره ای ۸ ساعت کار و من خودمو میکشم آخرش ماهی دو تومن هیچ انگیزه ای ندارم پولمم تموم شد یه غلطی میکنم . گور بابای زن و زندگی و ازدواج
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
4
3
من نداده ام چون در شرایط کنونی کشور کار درستی نیست.
أرزو میکنم که طوری شود که درس عبرتی برای افرادی شودکه پول مفت به جیب میزنن
عليرضا
United States of America
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
4
عصر ايران عزيز
من يك سوال دارم
بعد از ٥سال خون جگر،١٢٠ تومن جهت ازدواج و تهيه منزل پس انداز كرده بودم

جناب نوبخت اومدن گفتن ارز گران نميشه
من رو ٨تومن تمام سرمايمو دلار كردم

الان منزل شد ٤٥٠تومن
خودرو ٧٠ تومن
تمام اقلام چند برابر

فرض كنيم پولم در بانك بود
الان بايد چه ميكردم؟

هر روزز غصه ميخورم
چرا قبل عيد اعتماد كردم و دلار و سكه نخريدم!

دولت ارز و چه كار داره اون زالو هاي مسكن رو دريابه
زالو هايي كه توبازار همه چيزو چندبرابر كردن
بهروز
United States of America
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
5
من پول داشتم اما دلار نخریدم چون اعتقاد دارم با این کار کمک به آشفتگی بازار می کنم. عیب ما ایرانیا اینه که فقط فکر سود مقطعی خودمان هستیم و نمی دانیم چه ضربه ای به اقتصاد کشور می زنیم که بعدا گریبان خودمان را هم می گیرد. دولت باید یک سایت رسمی نرخ ارز دولتی و آزاد را اعلام کند تا مردم فقط به آن مراجعه کنند و از سایت های نامعتبر کسب اطلاع نکنند.مردم باید به شایعات توجه نکنند و تصمیم عجولانه نگیرند و سرمایه شان را درکانال های معتبر به کار بیاندازند تا اینگونه ضرر نکنند.امیدوارم این روند کاهش نرخ ارز ادامه داشته باشه و دولت نظارت کامل و دائم داشته باشدتا یه عده سود جو و دلال برای اقتصاد کشور تصمیم نگیرند.
کارشناس فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
1
با سلام
به عنوان یک کارشناس فرهنگی فارغ از سوالاتی که مطرح فرمودید عرض می کنم که در دنیای مدرن امروزی یکی از بهترین روش ها و راهکارهای برون رفت از مشکلات گرد آوری نقطه نظرات مردم اعم از تحصیلکرده و یا غیر تحصیلکرده ( عوام ) بر حسب مشکلات جوامع کوچک و یا بزرگ با تکیه بر تجربه فردی هر یک از این جوامع و استفاده از نقطه نظرات ایشان امروزه به عنوان یک راهکار مهم در بسیاری از شهر های مدرن اروپا برای رفع مشکلات شهری و یا به مرحله اجرا گذاشتن ایده های نوع آورانه چه در سطح یک شهر و یا روستا و یا یک ایالت بر حسب نقطه نظرات و آراء مردم در دستور کار قرار گرفته و به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد که متاسفانه تنها چیزی که در کشور ما به آن اهمیت داده نمی شود طرح نقطه نظرات مردم است .
rager
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
0
با سلام به عصر ایران به نظر بنده مردم واسه حفظ ارزش پولشون این کارو کردن درسته بعضی ها کارشون دلالی بوده و به الطبع سودش رو هم تو این بازار استفاده کردن ولی اکثر مردم عادی با ضرر رو به روشدن و دلیلشم اینه که هیچ گونه آموزشی نسبت به وضعیت اقتصادی چه در دوران رکود و چه در زمان تورم ندیدن چرا دولتها سطح سواد مردم رو افزایش نمی دن که جامعه دچار این بحران ها نشه , صدا و سیما میلی ما هم که تو این وضعیت رسانه های بیگانه رو زیر سوال می بره در صورتی که اگه همین صدا و سیما ی میلی به رسالت خودش که آگاه سازی جامعه عمل میکرد الان چه بسا مردم ما هم کالا های مازادشون رو واسه جلوگیری از بحران تو بازار ها ارائه می کردند و نه بالعکس
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
2
2
لطفا توجه شود که چه موضوعی باعث هجوم مردم به خرید دلار می شود. هجوم مردم برای خرید دلار علت نیست بلکه خود معلول است. نگاه اشتباه به صورت مساله باعث راهکارهای غلط می شود. پس با ایجاد جو کاهش قیمت دلار، پایین آمدن قیمت دلار عملیاتی نیست.
ناشناس
United States of America
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
2
وقتي دولت بذر بي اعتمادي در دل مردم ميكارد و نان اور خانواده مي بيند هرروز مايحتاج زندگي به نرخ ارز بازار ازاد قيمت ميخورد و ناياب هم مي شود چه بايد بكند ايا دست رو دست بذارد تماشا كند ، ايا اين دولت با وعده هاي دروغين مي خواهد دست او وا بگيرد ؟!
ناشناس
Netherlands
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
3
بنده چون قصد مها جرت به خارج از کشور رو دارم مقداری از سرمایه ام رو دلار خریدم و برای من فرقی نمیکنه دلار ۷۰ هزار تومن بشه یا ۷ تومن ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
2
نرخ ارز بر اساس تغییرات 40 سال اخیر قیمت دلار که شرایط جنگ، تحریم های حقوق بشری، تحریم های هسته ای و سایر مشکلات را داشته ایم را اگر در نموداری با مقیاس لگاریتمی رسم کنیم (که منطقی ترین روش برای رسم اعداد و ارقام در شرایط دنباله های هندسی است) خواهیم دید که قیمت ده هزار تومان برای سال 97 قیمتی مورد انتظار است. اگر هم نرخ دلار را از سال 1357 در نظر بگیریم و سالانه 19 درصد به آن اضافه کنیم باز به قیمتی در همین حدود می رسیم. دلار بالای ده هزار تومان مقطغی است و به زودی در حدود ده هزار تومان ثابت خواهد شد هر چند ممکن است تحت شرایط روانی بازار زیاد بازی در بیاورد.
بازی روانی بازار بیشتر دست رسانه های خارجی به ویژه بی بی سی است. شما اخبار بی بی سی را چند سال نگاه کنید اخبار مثبت کشور ایران یک بار و شاید دو بار گفته شود اخبار منفی در همان روز با حضور کارشناس، بعد از یک هفته پس از بروز اتفاق باز تکرار با حضور چند کارشناس، پس از یک ماه هم تکرار ، پس از یک سال و دو سال و سه سال و .... فقط تکرار اخبار منفی
افرادی که زیاد اخبار منفی نگاه می کنند پس از مدتی به افسردگی دچار می شوند. بیماری های روحی و روانی ناشی از اخبار منفی و تکرار چندین و چند باره به مدت طولانی به راحتی درمان هم نمی شود.
مردم کشور باید با هم متحد باشند. راه حل مشکلات هر کشوری درون کشور است. بیرون کشورها همه دلسوز خودشانند
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
لطفا به تفاوت های کالاهای مصرفی و کالاهای سرمایه ای توجه کنید.
مقایسه گرانی پنیر با طلا ودلار به هیچ وجه درست نیست.
پنیر کالای مصرفی است با ویژه های خودش، طلا و دلار کالای مصرفی نمی باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
2
این مساله ای است که درصد بسیار کمی از آن تحت تاثیر رفتار مردم است. در واقع رفتار مردم تابعی از سیاستهای حکومت است. حاکمیت مسوول مستقیم سعادت یا شقاوت یک ملت است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
6
من پارسال که هنوز قیمت ها اینقدر رشد نکرده بود قصد داشتم سرمایم را تبدیل به ارز کنم اما اینکارو نکردم فقط به خاطر اینکه به کاهش ارزش پول ملی کمک نکرده باشم. هر چند پس از این افزایش چند برابری از کار خود پشیمان شدم
اما وقتی دیشب پدر ان کودک سرطانی را از تلویزیون دیدم فهمیدم که اگر همه دلارهای جهان هم برای من باشد ارزش اشک ها و خون دل خوردن های پدران و مادران این سرزمین را ندارد...
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
1
با سلام

1- این تحولات ناگهانی چه صعودی چه نزولی توسط گروههای خاص وبا شانتاژ رسانه های رسمی و غیر رسمی که از این حالت نفع می برند صورت می گیرد و متاسفانه متضرر اصلی آن مردم عادی اند که در دو حالت صعودی و نزولی ناگهانی جیبشان خالیتر و سرمایه خود را از دست می دهند.

2-طبق پارامترهای اقتصادی کف قیمت دلار در حالت تعادل و آرامش بازار 7500 تومان و در بدترین حالت تحت بحرانهای سیاسی سقف آن 15000 است و هر قیمتی بالاتر از 15هزار تومان صرفا تحت تاثیر جو روانی ایجاد شده و جز ضرر چیزی عاید خریداران نخواهد کرد.
بسته به فضای سیاسی قیمت دلار باید بین 7500 و 15000 نوسان کرده و به کف یا سقف نزدیک شود.
البته این قیمت کف و سقف با توجه به حجم نقدینگی در آخر شهریور ۹۷ است و با توجه به افزایش فعلی حجم نقدینگی ماهی حدود ۲٪ باید به این قیمتها افزوده شود.

3- خیر، ورود به این بازار ها در این حالات ملتهب و صعود و نزولهای ناگهانی صرفا به ضرر آن افراد تمام خواهد شد.
در دید بلند مدت هم چندان فرقی با سایر بازارها نخواهد داشت و بهتر است وارد بازار ارز نشوند.

4- مقصر اصلی حاکمیت و دولت است و مردم بیشتر قربانی اند. در حد متعارف و حفظ ارزش بخشی از سرمایه مشکل نیست ولی اگر به منظور سوداگری باشد مشکل زاست.

5- مسوولیت اصلی بر عهده حاکمیت ودولت است که با تصمیمات درست ازسرمایه های مردمی که اعتماد کرده اند محافظت نماید.
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
4
قیمت دلار بالای 13 تومان فقط به خاطربی اعتمادی مردم به دولت است و هیچ دلیل اقتصادی و پولی ندارد.
بحث بحث اعتماد است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
1
به نظر من لازمه برای راه اندازی تولید در کشور فکری بشه و این سرمایه های سرگردان در انجا سرمایه گذاری گردد.

ابتدا اعتماد مردم جلب کنند ،کارخانه هایی که ظرفیت تولید و ارتقا را دارن مشخص شوند و اوراق مشارکت با سود عاقلانه تضمین شده به مردم فروخته بشه

اینجوری هم کار ایجاد شده هم تولید و هم نیازی به سرمایگذاری در بازار ارز و سکه نیست.
مجیدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
4
سلام.نخردم و نمیخرم.و خوشحال نیستم از اینکه یک عده سوار بر موج میشوند و خون مردم را در شیشه می کنند.امیدوارم قیمت دلار به رقم واقعی خودش برسد.به هر حال همیشه که قرار نیست همه سود ببر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
1
نه ما که نخریدیم ،هیچ چیز دیگه ای هم نخریدیم تو خونه انبار کنیم خوشبختانه. با کسایی هم که این کارو کردن مخالفم
مرجان نصرت زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
3
التهابات بازار ارز کاملا به سیاستگذار و تصمیماتش برمیگرده مردم حق دارن بترسن و برای حفظ اموالشون اقدام کنن هرچند که با کارشون موافق نیستم و همیشه بازنده نهایی مردمن
زمان آقای طیب نیا ما رکود اقتصادی داشتیم اما بازار ارز ثبات داشت فرق است بین یک مدیر باهوش و باسواد و یک مدیر سیاسی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
3
3
الان که دوباره دلار گران شد!!!!!
reza
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
2
مردم هیچ تقصیری در خرید یا انبار کردن دلار ندارند.خودتان تصور کنید چگونه و در کجا ارزش سرمایه اشان را حفظ کنند. من هیچ دلار یا سکه ای نخریده ام چون پولی نداشتم ولی با این اتفاقات ، زندگی ام سخت تر شده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
1
به فرموده حضرت علی ع دنیا مانند مار خوش خط و خالی است که سم کشنده ای دارد انسان عاقل از آن می گریزد و شخص نادان به آن نزدیک می شود....
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
چرا اصلا مبنا برآیند دلار ۸۰۰۰ تومان باشد؟
چرا رشد کاهش پول ملی در برابر دلار را از سال ۲۰۰۰ در مقایسه با کشور ترکیه مبنا قرار ندهیم؟
وقتی عامل این نوسانات از سال ۲۰۰۰ را بشناسیم،وقتی علت بروز ترس عمومی و رفتار اجتماعی در عدم حمایت از پول ملی را دریافتیم و وقتی در مبارزه با فساد و رانت موفق بودیم و وقتی کسی پاسخگو درآمدهای حاصل از بازار سفته بازی و دلالی و اقتصادهای درسایه بود به پاسخ درخواستی شما هم خواهیم رسید...
میثم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
1
مردمی که ریال‌شونو دلار کردن و در این نابسامانی تاثیر داشتن مقصر نیستند. این واکنشی طبیعی برای حفظ سرمایشونه. اون تصمیم گیر و صاحب قدرتی مقصره که این وضعیت عجیب رو درست کرده ولی انگار نه انگار که باید پاسخگو باشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
1
روش حفظ سرمایه در تمام دنیا بورس بدون رانت است !!!!!!
سيدناصرمحمدي نيا
Germany
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
2
باسلام
بنده هيچ فعاليتي درخصوص خريدوفروش ارز وسكه وطلا نداشتم ونخواهم داشت. به اعتقادبنده حضوردراين بازارهاي سفته بازي چيزي جزبُريدنِ بُنِ شاخه اي كه برآن نشسته ام نيست.سوداگري موقت نتيجه اش بي ساماني اقتصادي ودرنهاين زيان بلند مدت است.
اصلي توين علت نوسانات ارز به سياستهاي اقتصادي و تك نرخي نگهداشتن كاذب قيمت ارز در٤ سال گذشته است ، جرقه ي افزايش نرخ ارز كاهش ناگهاني نرخ سودسپرده هاي بانكي درسال گذشته و تزريق پول ونقدينگي بالا ازطريق پرداخت سپرده هاي مؤسسات مالي غيرمجازِ ورشكسته بود.بي توجهي به نظرات اقتصاددانانِ بي غرض ومرض و مستقل ازجناح هاي سياسي و تصميماتِ احساسي و روزمره و بدون پشتوانه ي علمي و خلق ساعتيِ تصميمات درخصوص صادرات و واردات و سياستهاي ارزي وانفعال دربرابر قيمت گذارانِ پشت خطي و موتوري زمينه را براي افزايش بي منطق نرخ ارزفراهم نمود.
راهكار علمي كنترل اين نوسانات اطمينان دادن به صاحبان نقدينگي درخصوص حفظ دارايي شان ، ايجادتصويري شفاف و روشن از آينده ي توليد و بازارسهام و ثبات تصميمات كلان اقتصادي است. بخش اعظم نوسانات ارزي متأثرازتصميمات و اظهارنظرهاي سياسي است كه آرامش بازارارزنيازمند تأمل بيشترمسئولين و دقت همه جانبه دربيان مواضع جهاني است.
اميدوارم كه اين شوك كاهش نرخ ارز با تصميمات علمي دولت وبانك مركزي و اظهارنظرهاي آرامشبخش حاكميت و همراهي مردم به ثبات منتج شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
امروز میخواستم دوربین بخرم. زنگ زدم طرف گفت با ارز 14 هزار تومانی حسابت میکنم زیرا الان من میدان فردوسی هستم هیچ کسی پایین تر نمیده تازه اونم اگر قبل از ساعت 12 پول واریز کنی.
تاج
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
0
بنده میتوانستم ی مقدار زمانی که 4000 هزار بود بخرم و میدونستم خیلی بالا میره و خیلی به نفع زندگیم بود اگه این کارو میکردم ولی این کارو نکردم چون وقتی شیر خشک مواد غذایی یا هر جنس ضروری گران بشه باعث و بانی این گرانی امسال ما میشود و از نظر انسانی گناه نابخشیدنی بود و من این کارو نکردم
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
7
***
من یک احمق به تمام معنا هستم. چون سال پیش به حرف جهانگیری اعتماد کردم که گفت آنقدر خانه خالی در کشور داریم که حالا حالاها مسکن گران نمیشود.
من رفتم 70 سکه که سرمایه 15 سال زندگی مشترکم بود را فروختم و گذاشتم بانک مسکن که یکسال بعد 120 تومان وام بگیرم. و خانه بخرم.
الان وامم آماده است اما هیچ خانه ای وجود ندارد کهمن بااین مبلغ بتوانم بخرم. سرمایه ام نابود شد. خانه دار نشدم و آنقدر شرایط وام مسکن سخت است که حتی نمیشود یک منزل کوچک تهیه کرد. خدا لعنتشان کند.
reza
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
2
سلام
من از 3 سال قبلل ماهی 1 یا 2 سکه می خیدم و پس انداز می کردم به این اامید که یه روزی خونه بخرم الان بازم میخرم یا 1 تمام یا نیم و... و فعلا تحت هیچ شرایطی نمی فروشم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
1
نظر من به نظر ناشناس نزدیکتره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
2
خوشبختانه نه! کسانی که اقدام کردند به تمام مردمی دچار گرانی تهیه ارز و مایحتاج خود شدند . به گرانیها در کشور دامن زدن مدیون شده و حق الناس بر گردنشان افتاد. متاسفانه مردم انصاف و عدالت را فراموش کرده اند و هر کسی از راه میرسد میخواهد بدن زحمت و باد آورده به ثروت دست یابد!
ابراهیم A
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
1
به نظر بنده دربالا رفتن دلار واجناس و...70درصد مردم مقصرند برای اینکه وقتی نوسانات قیمتی در هر اجناس ومایحتاج زندگی ایجاد میگردد ما به همدیگر رحم نمی کنیم وهجوم به مغازه ها اورده وتا شش الی یک سال ذخیره غذایی وغیره خریداری میکنیم که مبادا قحطی یکصد سال گذشته در ایران تکرار شودورجوع بیش از حد به بازار وایجاد تقاضای کاذب باعث بالا رفتن قیمت دلار و...میباشد مردم باید بشتر به اقتصاد کشورشان اعتماد داشته باشند ومانند مردم ترکیه که دلار را به لیر تبدیل کردند وارزش پول ملی شان را تقریبا حفظ نمودند در ایران نیز باید چنان اتفاقی بیفتدکه ریال ارزش واقعی خود را بیابد که به نفع همه اقشار جامعه است
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
1
من حدود صد هزار دلار در قیمت 4600 خریدم و الان فقط خوشحالم که گول دولت رو نخوردم (روزی که روحانی به خبرنگار به دروغ گفت شما نرخ تعیین نکن و دلار چهار و هفتصد نخواهد شد در حالی که خودش میدونست چه خواهد کرد و شد)و ارزش سرمایه ام را حفظ کردم فقط همین و انشالله به امید ارازنی دلار و همه اجناس.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
تو خود حدیث مفصل بخوان از مجمل:
هیچ وسیله‌ای، مکارانه‌تر و اطمینان‌بخش‌تر برای واژگون کردن پایه‌های موجود جامعه، بهتر از بی‌اعتبار کردن پول رایج آن نیست.
این فرآیند، همه نیروهای نهانی قانون اقتصادی را در جهت انهدام و ویرانی به کار می‌گیرد و آن را به صورتی عملی می‌کند که یک نفر از یک میلیون، قادر به تشخیص آن نیست.

«جان مینارد کینز؛ اقتصاددان»
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
کتاب آناتومی اجتماعی پروفسور رفیع پور رو باز بخونید ۲۰ سال قبل هشدار داد ارزش ها داره عوض میشه چرا توجه نکردیم مردم ما چه شدن؟
خود من مردد بودم اگر پول بیکار داشتم شاید می خریدم ولی برادرم داشت و نخرید
سیروس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
1
بنظر من بازی در زمینه ارز و طلا ، خودرو و کالای موردنیاز مردم مطلقا خیانت به این ملت زجر دیده است و کاری است پلید و موجب خشم خداوند .
شکر خدا که در این کار نکبت بار شرکت نکردم .
این مطالب را از سر سیری نگفتم . خدا شاهد است تمامی پس اندازم که بعد از سالها برای خرید آپارتمان جمع کرده بود در آتش حرص املاکی ها و سازندگان محتکر دود شد و بی ارزش ، اما خدا هست و تا ایمان به خدا هست نگرانی وجود ندارد ، خداست صاحب روزی و توکل ما به اوست .
هرآنکس هم که توکلش را از خداوند برید و به دلار آمریکائی سپرد ، الان هم راهکار را ازو طلب کند .
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
فواره چو پر شود سرنگون شود. این قانون طبیعت است و نمی دانم چرا مردم این نکته ساده را درک نمی کنند و با خریدهایشان به گرانی و بلند تر شدن فواره دامن می زنند. واقعا مردم ساده ای داریم!
ناشناس
Netherlands
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
1
استراتژی دیروز دلالان:
دیروز دلالان با خریداری دلار خونگی بار دیگر باعث شدند تقاضا بر عرضه پیشی بگیره. از ساعت ۱۳ تا ۱۴.۳۰ صرافی‌ها به دلالال‌ها اجازه دادند که دلار خونگی را جمع کنند و امروز با کاهش عرضه، تقاضا پیشی گرفت. متاسفم برای مردمی که بازی خوردند.
مردم فقط باید دلارها رو در بانک سپرده کنند با سود کمتر و اجازه ندهند دست دلالها بیفته.
بنده فقط از بیرون نظاره گر بازار هستم.
حق
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
1
بیایید فکر کنیم اگه هیچکس برای خرید دلار به بازار نمیرفت و مثل روزهای عادی باین مسئله برخورد میکردیم چه میشد؟
آیا هجوم ما برای خرید چند برابری نیاز از هر محصول تقاضا را افزایش نمیدهد و بطبع کاهش عرضه و نتیجتا تورم سرسام آور؟
برقی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
1
به نظر من باعث و بانی تغییرات در قیمت ارز خود دولت است در این تغییرات از کاهش و افزایش سود می برد و مردم برای حفظ دارایی خود ریال را به ارز کاملا" معتبر دلار تبدیل میکنند و در صورت نبود وجه حاکمیتی دولت و خلا آن ایران به جنگل و وحشیگری تبدیل خواهد شد چه بسا با ادامه این روند خودتون بهتر می دونین...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
1
خیر
داشتم و نخریدم. نه طلا نه دلار نه سکه
همسرم نگذاشت در واقع. گفت ایجاد تورم کمر شکن برای قشر ضعیف میکنه. خدارو شکر با این همسرم
ح.ط
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
0
من نه ارز خریداری کردم و نه سکه. به نظرم خرید سکه اشکالی نداره اما خرید ارز به امید افزایش قیمت مخصوصآ در شرایطی که اخیرآ پیش آمد خیانت است. بیشتر افزایش قیمت ارز به خاطر هجوم مردم برای خرید بود. هیچ دلیلی نداره که به خاطر کسب سود و به بهانه حفظ ارزش دارایی به کشور و مردمی که جان عزیزاشون به ارز بستگی داره و در مضیقه هستن خیانت کنیم. هیچ ربطی هم به سیاست و طرفداری یا عدم طرفداری از نظام و حکومت نداره. باید خجالت بکشیم که صدها هزار نفر جونشون رو فدا کنن آنوقت ما به دنبال کسب سود بهر طریق ممکن باشیم واقعآ شرم آوره.
منتظر
Germany
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
چرا باید مردم را در انتظار گرانی دلار و کاهش ارزش ریال در برابر دلار قراربدهیم؟
چرا مثل مالزی، انگلیس، منطقه یورو، ژاپن، نیجریه، کره جنوبی و چین در برابر دلار افزایش ارزش ریال را شاهد نباشیم؟
خود همین انتظار به اقتصاد ایران ضربه زده وهر روز همه را منتظر گران شدن نرخ ارز نگهداشته است.وتقاضا ایجاد کرده....
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
به نظر من این کاهش موقتی است، ممکن است تا به حال که پایین آمده، بعد از 13 آبان روند صعودی بگیرد حتی بدتر ازاین دوره.
2)دو دلیل عمده برای افزایش اول کاهش نرخ سود سپرده ریالی و دوم عدم تزریق دلار و محدود کردن دریافت کنندگان ارز توسط بانک مرکزی، مقصر اصلی رو هم بانک مرکزی و دولت می دانم نه دلال و سایت چون بازار ارز تابع عرضه و تقاضا هست و وقتی تعادل بر هم بخورد قیمت هم تکان می‌خورد
3)اگر اطرافیانم نمی ترساندن منو حتما میرفتم میخریدم و حتی پای ضررش که سکته هم بود می ایستادم و حتی الان هم که آمده پایین نمیفروختم، چون اعتقاد به ثبات ندارم
4)هر فعالیت اقتصادی شامل سود و زیان می‌شود،به هر حال آنها تصمیمی گرفته اند و اجرا کرده اند و باید تبعاتش رو هم بپذیرند، همونطور که یک سری سهام می‌خرند، واحد صنعتی ممکن است سود کند و یا زیان. ولی اگر به جای این افراد بودم و دلار خریده بودم حتما نگه می‌داشتم و به دلال و بانک نمی‌دادم
5)بهترین روش خرید ارز با ثبات حتی اگر ضرر بدهم، چون که کشور ما ثبات اقتصادی ندارد و امروزی به فردا تغییر می کند
امیدوارم چون نظرم مخالف سیاست های دولت است نظرم را بگذارید
شهرام
Netherlands
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
1
من هم هیچ وقت در این زمان که بازار سکه ارز در تلاطم بوده نه ارز خریدم و نه سکه ..متاسفانه کسانی که سرمایه گذاری کردن در این زمینه همان کسایی هستن که در موسسات مالی با سودهای کلان سرمایه گذاری کردن و ...هروقت سود میکنن که دیگه صداشون در نمیاد و هروقت ضرر میکنن با پلاکارت به دست تو خیابونها دم از بی عدالتی میزنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
1
به نظر من مهمترین مشکل عدم نظارت و ازبیرون نگاه کردن حکومت به جولان ارزی صرافها و دلالهاست.کجای دنیا دلال ارزی تو کوچه وخیابون وجود داره وآزادانه وبدون هیچ محدودیتی جولان میده؟مهمترین دلیل افزایش بی منطق ارز قیمت گذاری براساس تمایلات عده ای صراف و دلاله.باید سازوکار محکمی باشه که مردمی که نیاز به ارز دارن ارزشون رو از بانک تهیه کنن و صرافیها هم درست مثل سازو کاری که شما میرید پول تو حساب بانیتون میذارید طبق یه نرخ مشخص بابازه سود مشخص دست مردم بدن.دراین شرایط هم که محدودیت ارز وجود داره دلت میتونه برای هر فرد ایرانی خرید مقدار مشخصی ارز رو پیش بینی و اعلام کنه.راهکار زیادی به نظرم وجود داره ولی تازمانیکه عزم جدی نباشه هیچ اتفاقی نمیوفته.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
4
برخی دوستان فرمودند شما حق داریم ارزش پول خود را حفظ کنیم اما نه با هر اقدامی. سوالم از جنابعالی این است: دقیقا با چه اقدامی می توان ارزش پول را حفظ کرد؟ وقتی خود دولت خودرو احتکار می کند من دقیقا چکار کنم که بتوانم با 20 میلیون چهار ماه پیشم پراید بخرم. لطفا شعار ندهید و واقعیات جامعه را ببینید. تمام اتفاقات اقتصادی و سیاسی جامعه زنجیر وار به هم ربط دارند.به عنوان مثال رنو و پژو از ایران رفتند پس خودرو کمیاب شد. لذا ریال سقوط کرد چون دلار نبود که از بازار سیاه قطعه تهیه شود و لذا دلار گران شد. اینها واقعیات و بدیهیات اقتصاد آشفته ماست. حالا شما گرانی ارز را ربطش بدهید به یک معلم بیچاره که حقوق پنج ماهش را کنار گذاشته تا پراید بخرد و از ترس آرزو شدن پراید رفته سکه خریده یا فلان کاگر بازنشسته که وامش را دلار کرده مبادا خرید خانه برایش آرزویی دست نیافتنی شود نهایت بی انصافی است.
کاظم حداد
France
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
2
با سلام من کلا با خرید و فروش ارز بدون نیاز موافق نیستم وبا وجود اینکه کاملا اگاه به افزایش قیمت ارز بودم ختی یک دلار نخریدم و وارد بازی دلالان ارز نشدم من اعتقلدم بر این است که ارزش پول ملیمان برابراست با حفظ پرچممان یاد دارم که چندی پیش پرچممان را اتش زدند و هممان بسیار از این واقعه ناراحت شدیم ولی متاسفانه ارزش پولمان را کاهش دادند و نگاه کردیم و چیزی نگفتیم . مردم باید هشیار باشند و کول دلالان ارز و کسانی که می خواهند قیمت ارز و بتبع ان اجناس و مسکن گران شود نخورند . متاسفانه بعلت خرید بدون نیاز به و ذخیره کردن ان در خانه ها باعث افزایش ارز شدیم در صورتیکه اگر وقایع اقتصادی را بررسی کنیم با توجه به منابع غنی که در کشور داریم و تنوع انها نمی بایست ارزش پولمان پایین بیاید . متاسفانه مردم در دام دلالان و اختاپوسهای میلیلردی افتادند ود ظرف ۶ ماه ثروت این از خدا بیخبران را چندین برابر کردند
هموطن
Netherlands
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
4
من تا حالا اقدام به خريد و فروش ارز براي سودجويي و حفظ ارزش پول نكردم و اميدوارم هيچكس مجبور به اين كار نشه! در اينكه اين كار كاملا اشتباهه و براي جامعه زيانبار، ترديدي نيست ولي سركوفت زدن به هموطنان خودمون كه از روي ناچاري (براي حفظ ارزش پس اندازشون) يا از روي ناداني (براي سودجويي گذرا) اقدام به اين كار كردند را راه حل خوبي نميبينم.
وقتي در مواجهه با معضلات با رفتار نادرستي از سوي جامعه مواجه ميشويم، نشاندهنده آموزش نديدن افراد آن جامعه براي شرايط حساس است. چطور از كسي كه آموزش نديده توقع داريم در شرايط بحران درست عمل كنه؟
از طرفي مردم تا كي بايد شرايط ناپايدار اقتصادي و سياسي را تحمل كنند؟ چند سال؟ چهل سال از انقلاب ميگذره، بالاخره بايد اين ملت يك روزي روي آرامش و ارتباط با دنيا را به خودش ببينه يا نه؟ به خدا اين مردم هم آدمند، مثل بقيه مردم دنيا و چيزي بيشتر از يك زندگي ساده همراه با آرامش نميخوان!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
3
خاک بر سر من که چند ماه پیش دلار نخریدم، همین الان که دلار سقوط کرد و به قهقرا رفت،حدودا 3 برابر قیمت چند ماه پیش است،
حالا من که آدم خوبی بودم موندم و گرفتاریها و هزینه های کمر شکن زندگی.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
1
حقيقتش من دلار نخريدم. اما هر روز كه مي گذشت احساس غبن مي كردم. چرا كه كل پس انداز خانواده 5 نفري +5 ميليون تومان (قرض) در جمع 70 ميليون تومان را براي رهن يك واحد آپارتمان 35 متري در منطقه سلسبيل جهت استفاده فرزندم كه در دانشگاه تهران دانشجوست، پرداخت كرده بودم. در اين فكر بودم كه مي توانستم با آن پول دلار بخرم كه همان تاريخ عقد قرار داد 5800 تومان بود، اما حالا در سال بعد همون اندوخته من قدرت خريدش را بشدت از دست داده و درحاليكه همون صاحب ملك متوجه شدم كه دليل حذف اجاره و تبديل آن به رهن كامل دلار خريده است! واقعا چه كسي مسئول امنيت زندگي ماست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
1
الناس علی دین ملوکهم
امين
Russian Federation
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
2
به نظر من، "دولت" ،"نظام بانكي" و سازمانهاي مرتبط ارتباط مستقيم بااين افزايش و يا كاهش نرخ ارز دارن. چه در صعود و چه در سقوط و ميتونستن با تدبير و كياست اقتصادي به دلال ها و مفسدا اجازه رخنه تو نظام ارزي كشور رو ندند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
1
من فقط نظاره گر بودم. معتقدم از ماست که بر ماست.

متاسفم برای جامعه خودم :(
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
1
1- کم شدن قیمت یا بالارفتنش بسته به شرایط سیاسی و توافق احتمالی داره و قابل پیشبینی نیست.
2-این نوسانات کار دولته و ارتباطی با جو روانی نداره.
3- خیر من پول نداشتم که بخوام چیزی بخرم .
4- کسایی که دلار خریدند حق داشتند این کار رو بکنند و دنبال سود نبودند بلکه دنبال جلوی ضرر رو گرفتن بودند . وقتی دولت هیچ کاری برای مردم نمیکنه خودشون مجبورن خودشون را با این روشها نگه دارند و هر کس غیر از این بگه فقط شعار داده . سهم اونها در این افزایش قیمت ناچیزه و دولت داره آدرس اشتباه میده . بزرگترین سرمایه دار در کشور دولت و نوچه هاشن(دولت به معنای عام نه فقط قوه مجریه) به نظرم ضرری هم در نهایت نمیکنند.
5- من هیچ روشی نمیشناسم، مردم رای دادند و سیاستهایی که وعدش داده شده بود پیاده نمیشه مقصر دولته نه مردم ...مردم تصمیم گیرنده نیستند . رفتار اقتصادی آدمای دور و بر من که طلا یا دلار خریدند یه واکنش طبیعیع و اینکه اونها رو مقصر بدونیم آدرس اشتباهی دادنه
میترا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
1
دولت +ملت باعث این اوضاع شدن
نخریدم
تاوان اشنباهشون رومیدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
1
به خدا هم پولش رو داشتم هم قبل گرونیا طلا برای خانومم و دخترم خریدم ولی حتی یه درصد به خودم اجازه ندادم برم و دلار بخرم یا طلا رو بفروشم
چون اول فروشنده ضرر میکنه و تو نوسان شاید نتونه جاش بذاره و دوما کمک به عده ای دلال و کمک به تضعیف اقتصاد مملکتمونه ، باید همینجا همه بفهمین دشمنی دشمنانمون مدنی نیست و مشکلشون مردم و نظامه و الا فشار تقتصادی نمیاوردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
1
برای حفظ ارزش سرمایه شاید خرید چیز های دیگر از جمله طلا قابل توجیه باشد اما خرید دلار هر گز زیرا شما با خرید دلار حتما ارزو میکنید گران شود تا سود ببرید . این چه آرزوئی است که دنبال کاهش ارزش پول ملی خود باشیم دوم اینکه با خرید هر دلار مثل اینست که معادل دلار خرید شده وام قرض الحسنه به آمریکا داده باشیم .
مهدی کمالی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
1
نخریدم
خوشحالم کسانی که دامن زدند به نوسانات بازار ، حتی اندک هم که شده ضرر کنند تا بدانند که این کار هم حق الناس است و هم حق الله.
ما که نام ایرانی بودن را به یدک میکشیم نباید به خودمان ضرر برسانیم چون این کار باعث ضرر و زیان به عام خواهد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
2
به نظر بنده دلالان ارز یک سری انسان ولگرد و تنبل هستند که می خواهند یک شبه و بدون زحمت به پول حرام برسند البته ما نباید تحت تاپیر این بازار قرار بگیرم و به احتکار کالا و طلا بپردازیم دولت نیز باید مراقب اوضاع باشد و این افراد را اعدام و یا به حبس ابد محکوم کند
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
1
نه. فقط نشستم و افسوس خوردم به حال جماعتی که با دست خودشون خاک توی کاسه ی خدشون و باقی میکنن.
کمبود این ویتامین سبب کاهش شنوایی می‌شود پربازدیدترین شهرهای جهان(+اینفوگرافی) ۴ دروغ درباره مصرف انواع نمک چرا بزرگترین تمدن‌های جهان 3177 سال پیش ناگهان فروپاشیدند؟ پایان جنگ حزب الله لبنان - اسرائیل با میانجیگری امریکا و فرانسه / آتش بس از ساعت 4 بامداد چهارشنبه / متن توافق : عقب نشینی حزب الله از جنوب لبنان / نظارت کمیته آمریکایی بر آتش بس / نتانیاهو : آتش بس را قبول می کنیم تا بر ایران متمرکز شویم خواص پیاز برای آقایان نسل جدید شبکه‌های بی‌سیم: Wi-Fi 7 و مزایای آن برای کاربران تانکی که تبدیل به کوادکوپتر می‌شود! این فلز سرنوشت جنگ‌ها را عوض می‌کند/ ارزشمندتر از طلا جنایت هولناک در دل پایتخت؛ مدیرعامل شرکت معروف تولیدی پارچه به قتل رسید بایدن: توافق آتش‌بس بین اسرائیل و لبنان برقرار شد حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه تلاش دولت آینده ترامپ برای متوقف کردن خرید نفت ایران توسط چین معمای قتل خاخام در امارات روشن‌تر شد؛ دستگیری مظنونان در ترکیه سخنگوی دولت: برای ماندگاری باید از جهل و خودخواهی گذر کرد